Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

දෛශික (vectors) - 8

රේඛා අනුකලනය ඉහත ආකාරයට විස්තර කළත් ඇත්තටම මෙහිද උප-ආකාර 3ක් තිබේ. එම උප-ආකාර 3ටම ඉහත කළ විස්තරය පොදුවේ යොදා ගත හැකිය. එසේ වුවත්, ඉහත රේඛා අනුකලන විස්තරය මෙම උප-ආකාර 3න් එකක් මූලික කොට ගෙනයි සිදු කළේ. එම විස්තරය හොඳින් මතක නම්, අනෙක් දෙකද පහසුවෙන්ම වටහා ගත හැකි වේ (මූලික න්‍යාය එකම නිසා). දැන් ඒ ගැන විමසා බලමු.

මෙම රේඛා අනුකල උප-ආකාර 3 පහත දැක්වේ. අනුකල සංඛේතයට පසුව ඇති කොටස් වෙත අවධානය යොමු කළොත් මෙහි ඇති රටාව එකවර පෙනෙනු ඇති. පළමු එකේ සිදු කර තිබෙන්නේ අදිශ ශ්‍රිතයක් දෛශික ශ්‍රිතයක් සමඟ ගුණාකාරය සිදු කිරීමයි (දෛශික ගුණාකාරය). එනිසා එම ශ්‍රිත දෙක මැද තිතක් හෝ කතිරයක් නැත. දෙවැන්නේදී දෛශික ශ්‍රිත දෙකක් තිත් ගුණිතය සිදු කර ඇත. තෙවැන්නේදී දෛශික දෙකක් කතිර ගුණිතය සිදු කර ඇත.

ඇත්තටම ශ්‍රිතය හා විෂය අතරට තිතක් හෝ කතිරයක් හෝ දැමීම ඔබ උගෙන ඇති සාමාන්‍ය (අදිශ) අනුකලනයට වඩා වෙනස්කමකි. එසේ වුවත්, සෛද්ධාන්තිකව ඒ ගැන අවබෝධ කර ගන්නා විට, එහි ලොකු අමුත්තක් නැත. ඊට හේතුව මෙයයි. සාමාන්‍ය අනුකලනයේදී පවා විෂය කොටස (dt, dR වැනි කොටස) හා අනුකලනයට භාජනය වන ප්‍රධාන ශ්‍රිතය (integrand) අතර ගුණ කිරීමක් තමයි පවතින්නේ (අදිශ සඳහා තිබෙන්නේ ඉතිං එකම එක ගුණ කිරීමක් පමණක් නිසා, ඩොට් එකකින් හෝ කතිරයකින් හෝ කිසිත් නොදා නිකං පද දෙක ළඟින් තැබීමෙන් හෝ එය පෙන්විය හැකියිනෙ - 4 . a, 4 x a, 4a). දෛශික සම්බන්ද වන විට, තත්වය ඊට වඩා තරමක් සංකීර්ණ වෙනවා මොකද දැන් රාශි/ශ්‍රිත දෙකක් ගුණ වන ආකාර 3ක් තිබෙන නිසා. එම අවස්ථා 3 දෛශික ගුනාකාරය, තිත/අදිිශ ගුණිතය, කතිර/දෛශික ගුණිතය වන අතර, ඒ අවස්ථා 3ට අදාල අනුකලන අවස්ථා 3 තමයි ඉහත පිලිවෙලින් දක්වා තිබෙන්නේ.

මෙම අනුකල අවස්ථා 3ම තේරුම් ගත හැකි ආකාර දෙකක් තිබේ (මෙම ආකාර දෙක එලෙසම දෛශික අවකලන කර්මවලදිත් මා පෙන්වා දුන්නා; එම ආකාර දෙක සමස්ථ ගණිතය තුලම පවතිනවා). පළමු ක්‍රමයේදී නිකංම සූත්‍රය යොදා සුලු කරන්නට පමණයි තිබෙන්නේ. ඉන් කියවෙන භෞතික/ජ්‍යාමිතික විග්‍රහයක් ගැන එවිට සොයා බලන්නේ නැත. දෙවැනි ක්‍රමයේදී එය භෞතික වශයෙන් හෝ ජ්‍යාමිතික වශයෙන් අසවල් දෙයක් කරනවා යැයි මනසේ මවාගත හැකි යමක් සිදු කරනවා (උදාහරණ ලෙස, දෛශික අවකලනයේදී කර්ල් යන්න කරකැවීමක් ලෙසත්, ඩිව් යන්න යම් තැනකින් යමක් විසිරී යෑමක් ලෙසත් සැලකුවා). එහෙත් දෙවැනි ක්‍රමයෙන් තේරුම් ගැනීම සෑම අවස්ථාවකදීම බැරිය (ගණිතය බොහෝ දුරට වියුක්ත යැයි පවසන්නේ එමනිසාය).

දෛශික ගුණාකාර ආකාරයේ රේඛා අනුකලය

ඇත්තෙන්ම, ඉහත දෛශික අනුකලන හෙඩිම පටන්ගැනීමේදි අප සලකා බලා තිබෙන්නේ මෙම ආකාරය තමයි (නැවත එම කොටස කියවා බලන්න). මෙහිදී විෂය හෝ ශ්‍රිතය යන දෙකෙන් එකක් දෛශික වන අතර, අනෙක අදිශ වේ. තවද, මෙය සුලු කර අවසන් වූ පසුව ලැබෙන්නේ දෛශික ශ්‍රිතයකි (එය දෛශික ගුනාකාරයේ ස්වභාවයනෙ). මෙහිද ආකාර දෙකක් තිබෙන බව පෙනේ; "විෂය - දෛශික, ශ්‍රිතය - අදිශ" හෝ "විෂය - අදිශ, ශ්‍රිතය - දෛශික" ලෙස. (dR = idx + jdy +kdz ලෙස ලිවිය හැක්කේ කෙසේදැයි මොහොතකින් විස්තර කෙරේ.)

මීට පෙර අනිශ්චිත අනුකලන උදාහරණයක් අප සලකා බැලූ අතර, දැන් තවත් උදාහරණයක් බලමු (මෙවර නිශ්චිත අනුකලයක් විසඳන හැටි බලමු). ශ්‍රිතය F(t) = (2t2 - 3t)i + 2t2 j + 4t k නම්, t=2 සිට t=4 දක්වා t විෂයෙන් එය අනුකල කරන්න. මෙහි විෂයෙහි උඩත් හා යටත් සීමා දෙක දී ඇති හෙයින් නිශ්චිත අනුකලනයකි. මෙම ගණන ඉහත රූපයේ පෙන්වා ඇති දෙවැනි ස්වරූපයට අයත් බව පෙනෙනවා නේද (ශ්‍රිතය-දෛශික, විෂය-අදිශ)?

තිත් ගුනිත ආකාරයේ රේඛා අනුකලය

ඉහතදී රේඛා අනුකලනය හෙඩිම යටතේ පැහැදිලි කිරීමේදී ඇත්තටම යොදා ගත්තේ දෙවැනි ආකාරය තමයි. මෙම දෙවැනි ආකාරය තමයි රේඛා අනුකල ආකාර 3න් ප්‍රචලිතම ආකාරය වන්නෙත් (එනිසා පතපොතෙහිද වැඩිම විස්තර තිබෙන්නේ මේ ගැනය). පෙර පැහැදිලි කිරීමට අමතරව තවත් වැදගත් කරුණු කිහිපයක් ඒ ගැන බලමු. ශ්‍රිත දෙකම දෛශික වන නිසා සාධාරණව එම ශ්‍රිත දෙක පහත ආකාරවලින් ලියමු. විශේෂයෙන් දෙවැනි ප්‍රකාශය හොඳින් බලන්න. යම් දෛශිකයක ඉතාම ඉතා කුඩා කොටසක් (ඉතාම කුඩා බව තමයි d අකුරින් හඟවන්නේ; කලනය ගැන ඉගෙන ගෙන ඇත්නම් ඔබට එය මතක ඇති). මෙම කුඩාම කුඩා දෛශිකය ඒකක දෛශිකවලින් පෙන්වන්නේ පහත දෙවැනි ප්‍රකාශයේ ආකාරයෙන් බව හොඳින් මතක තබා ගන්න.

F(R) = if(x,y,z) + jφ(x,y,z) + kψ(x,y,z)
dR = idx +jdy +kdz

දැන් ඉහත ප්‍රකාශ දෙක අදාල රේඛීය අනුකල අර්ථ දැක්වීම තුලට ආදේශ කර බලමු. ඉහත ශ්‍රිත දෙක ආදේශ කර සුලු කර බලන්න (පහත දැක්වෙන සුලු කිරීමේ අවසානයට පෙන්වා ඇති කොටස ලැබේවි). අමුතුවෙන් සුලු කර කර ඉන්නට අවශ්‍ය නැත, සිතෙනුත් ක්ෂණිකවම මෙය සුලු කළ හැකියි (ඕනෑම වෙනස් ඒකක දෛශික දෙකක් තිත් ගුණිතයට ලක්වන විට පිලිතුර ශූන්‍ය වේ). තවද, මෙම අනුකලයේ පිලිතුරු ශ්‍රිතය අනිවාර්යෙන්ම අදිශ වේ (තිත් ගුණිතයේ ප්‍රතිපලය අදිශයක්නෙ).

ඉහත සූත්‍රය යොදා ගෙන දැන් උදාහරණයක් සිදු කර බලමු. ප්‍රධාන දෛශික ශ්‍රිතය F=3x2i + (2xz - y)j + zk යැයි සිතමු. පථය ලෙස ඛණ්ඩාංක පද්ධතිය තුල (0,0,0) සිට (2,1,3) දක්වා වූ සරල රේඛාව ගන්න. දැන් මෙම දෛශික ශ්‍රිත දෙකෙහි තිත් ගුණිත ආකාරයේ රේඛා අනුකලනය සොයන්න. පළමුව දෛශික ශ්‍රිතය අර්ථ දැක්වීමට අනුගතව පහත ආකාරයෙන් ලියා ගන්න (ඉහත සුලු කිරීමේ දෙවැනි පේලියේ ආකාරයට).

ඉහත ඇත්තේ අනිශ්චිත අනුකලයකි. දී ඇති දත්තය සමඟ එය නිශ්චිත අනුකලයක් බවට පත් කර ගත යුතුය. ඒ සඳහා අනුකලය සඳහා උඩත් හා යටත් අගයන් දෙක තිබිය යුතුය. ඒවා සාදා ගන්නේ දී ඇති දත්ත මඟිනි. පථය වන්නේ (0,0,0) සිට (2,1,3) දක්වා සරල රේඛා ඛණ්ඩයයි. එම සරල රේඛාවෙන් x/2 = y/1 = z/3 = t ලෙස සමීකරණයක් නිර්වචනය කර ගත හැකිය; මෙහි t වෙනුවට අපට කැමති අක්ෂරයක් යෙදිය හැකි අතර, ඊට පරාමිතිය යැයි කියනවා.

සටහන
ශ්‍රිතයක පරාමිතිය (parameter) යනු එම ශ්‍රිතයේ ඇති වෙනස් වෙනස් ස්වායත්ත විචල්‍ය සියල්ල වෙනුවට යෙදිය හැකි තනි විචල්‍යයකි. මෙය විය හැක්කේ කෙසේදැයි මඳක් කල්පනා කර බලන්න. එම ස්වායත්ත විචල්‍යද මෙම පරාමිතයේ ශ්‍රිත ලෙස සකස් කළ විට එය කළ හැකියි නේද? ඒ කියන්නේ අපේ ශ්‍රිතය ඇත්තටම දැන් ශ්‍රිතයක ශ්‍රිතයක් (සීය කෙනෙකු) බවට පත්ව ඇත. සුලු කිරීමේ පහසුව තකා මෙලෙස යම් ශ්‍රිතයක් පරාමිතික ස්වරූපයට සාදා ගන්නවා.

f(x,y,z) නම් ස්වායත්ත විචල්‍ය 3ක ශ්‍රිතය ගමු. මෙම ස්වායත්ත විචල්‍ය 3 එකිනෙකට වෙනස්ය. එහෙත් එම ස්වායත්ත විචල්‍ය ටික වෙනත් විචල්‍යයක (t යැයි එය ගමු) ශ්‍රිත බවට පත් කර ගත හැකි යැයි සිතමු. ඒ කියන්නේ, x = fx(t), y = fy(t), z = fz(t) ලෙස එම ශ්‍රිත ලිවිය හැකියි; මෙම කුඩා සමීකරණ පරාමිතික සමීකරණ (parametric equations) යැයි කියනවා. එවිට මුල් ශ්‍රිතය f(x,y,z) ස්වරූපයේ සිට f(fx(t), fy(t), fz(t)) බවට පත් වේ. මෙවිට මුල් ශ්‍රිතය ශ්‍රිතයක ශ්‍රිතයක් (සීයා/අත්තා) වී ඇත.

දැන් මෙම t පරාමිතිය ආශ්‍රයෙන් x, y, z දැක්විය හැකියි පහත ආකාරයට. මේවා පරාමිතික සමීකරණ වේ.

x/2 = t --> x = 2t
y/1 = t --> y = t
z/3 = t --> z = 3t

මෙවිට, (0,0,0) යන ලක්ෂ්‍ය යනු පරාමිතික අගය 0 වන අවස්ථාවයි (t = 0). එය ලබා ගන්නේ ඉහත ඕනෑම පරාමිතික සමීකරණයට ඛණ්ඩාංකයේ අදාල අගය ආදේශ කර පරාමිතික අගය සෙවීමෙනි. උදාහරණයක් ලෙස, (0,0,0) යන ඛණ්ඩාංකයේ මුල් 0 ආදාල/අයත් වන්නේ x ට වේ. එවිට x අඩංගු පරාමිතික සමීකරණය ගෙන, එහි x අගයට 0 ආදේශ කර t අගය ලබා ගත හැකියි. මෙම උදාහරණයේදී එය x = 2t --> 0 = 2t --> t = 0 වේ. මෙලෙසම ඛණ්ඩාංකයේ අනෙක් අගයන්ද යොදා ගත හැකියි. උදාහරණයක් ලෙස, එහි දෙවැනි අගයද 0 වන අතර, එය y ට අදාල වේ. එනිසා, y = t යන පරාමිතික සූත්‍රය යොදා ගත යුතුය. එවිට, t = 0 ලෙස මුල් උත්තරයම ලැබේ. මෙලෙසම (2,1,3) යන ඛණ්ඩාංකයේදී පරාමිතික අගය මේ දැන් පෙන්වූ ලෙසටම සෙවිය හැකියි. ඛණ්ඩාංකයේ අවසාන අගය වන 3 ගමු. මෙය අදාල වන්නේ z ටයි. එවිට, z = 3t --> 3 = 3t --> t =1 ලෙස ලැබේ.

ඛණ්ඩාංක දෙක මඟින් පථයේ කෙලවරවල් දෙකයි පැවසුවේ. ඛණ්ඩාංක ස්වරූපයෙන් තිබූ එම අගයන් පරාමිතියක් අමුතුවෙන් නිර්වචනය කර, නිශ්චිත අගයන් දෙකක් (0 හා 1) බවට දැන් අප පත් කරගෙන ඇත. පරාමිතියක් නිර්වචනය කළේ එය සිදු කර ගැනීම සඳහාය. දැන් මෙම පරාමිතිය සඳහා ලබා ගත් අගයන් දෙක තමයි නිශ්චිත අනුකලයේ උඩත් හා යටත් සීමා අගයන් දෙක බවට පත් වන්නේ.

එහෙත් දැන් තවත් දෙයක් කිරීමට තිබෙනවා අවසන් නිශ්චිත අනුකලනය සිදු කිරීමට පෙර. එනම්, තවදුරටත් ශ්‍රිතය x, y, z යන විචල්‍ය ඇසුරින් පැවතිය නොහැකිය. එය පරාමිතිය ආශ්‍රයෙන් ඉදිරිපත් කළ යුතුය. ඉහත පරාමිතික සමීකරණ 3ට අනුව, x, y, z යන තැන්වලට t සහිත ප්‍රකාශ ආදේශ කරන්න. එලෙසම dx, dy, dz විෂය පදද dt ඇසුරින් ලිවිය යුතුය. මෙම විෂය පද ලබා ගන්නේ ඉහත පරාමිතික සමීකරණ පරාමිතියෙන් (t විෂයෙන්) අවකලනය කිරීමෙනි.

x = 2t --> dx/dt = d(2t)/dt --> dx/dt = 2 --> dx = 2 dt
y = t --> dy/dt = dt/dt --> dy/dt = 1 --> dy = dt
z = 3t --> dz/dt = d(3t)/dt --> dz/dt = 3 --> dz = 3 dt

දැන් සියලු පෙරසූදානම් කිරිලි කර අවසන්ය. මුල් ශ්‍රිතය පරාමිතිය ආශ්‍රිතව ප්‍රකාශ කිරීම පහත ආකාරයට සිදු වේ (ආදේශ කිරීමෙන්).

3x2dx + (2xz - y)dy + zdz --> 3(2t)2 2dt + {2(2t)(3t) - t}dt + 3t 3dt
--> 36t2 dt+ 12t2 dt - t dt + 9t dt
--> (48t2 + 8t) dt

ඉහත ශ්‍රිතයට දැන් නිශ්චිත අනුකලය සිදු කරන්න. මෙවිට අවසාන පිලිතුර ලෙස 20 ලැබේ.

ඉහත උදාහරණය ප්‍රායෝගික උදාහරණයක් ආදර්ශනය කරන්නකි. එනම්, එහි දැක්වූ දෛශික ශ්‍රිතයෙන් යම් බල ක්ෂේත්‍රයක් නිරූපණය කෙරේ. මෙම ක්ෂේත්‍රය හරහා අංශුවක් ඒ කියූ රේඛීය පථය ඔස්සේ ගමන් කරන විට, එම අංශුව විසින් සිදු කරපු කාර්ය ප්‍රමාණය තමයි 20 ලෙස ලැබුණේ. ඔබ දන්නවා භෞතික විද්‍යාවේදී කාර්ය යනු බලය යන දෛශික අගය හා එම බලය නිසා බලයේ දිශාවටම චලනය වන දුර (දෛශිකයකි) යන දෙකෙහි ගුණිතයයි (තිත් ගුණිතයයි).

මෙම බල ක්ෂේත්‍රය හරහා ගමන් කරන අංශුව රේඛීයව නොව වක්‍ර ගමනක වුවද යෙදවිය හැකිය. මෙවිට වක්‍ර පථයක් ඔස්සේ රේඛා අනුකලනය සිදු වේ (ගණනය කිරීමේ වෙනසක් නැත). උදාහරණයක් ලෙස, ඉහත ක්ෂේත්‍රය තුලම, අර අංශුව ගමන් කළ පථය වූයේ x = 0 සිට x = 2 දක්වා පරාසය තුල x2 = 4y, 3x3 = 8z යන සමීකරණ ද්විත්වයෙන් නිරූපණය කරන වක්‍ර පථය දිගේ නම්, නැවත අනුකලනය සිදු කරන්න.

මෙහිදී ඇත්තටම රේඛා අනුකලය සිදු කිරීමේදී පෙර අවස්ථාවට වඩා පොඩ්ඩක්වත් වෙනස් නැත. එහෙත් දැන් පථය වෙනස්ය. දී තිබෙන දත්ත නිශ්චිත අනුකලයේ සීමා අගයන් දෙකක් බවට පත් කර ගැනීමට පෙර කළ පරිදි පරාමිතියක් භාවිතා කිරීමට සිදු වේ. පථය සඳහා දී තිබෙන සමීකරණවල x විචල්‍ය පොදුය. එය t පරාමිතියට සමාන කරමු. එවිට පහත පරාමිතික ශ්‍රිත 3 ලැබේ. පරාමිතිය ඇසුරින් විචල්‍යයන් සියල්ල දැක්විය හැකි නම්, එය වලංගු පරාමිතියක් වන අතර, සරලම ආකාරයේ පරාමිතික ශ්‍රිත ලැබෙන පරිදි පරාමිතියක් අර්ථ දැක්වීමට උත්සහ කළ යුතුය.

x = t
x2 = 4y --> y = t2/4
3x3 = 8z --> z = 3t3/8

එලෙසම dx, dy, dz යන විෂය පදත් පරාමිතිය ඇසුරින් නිරූපණය කරමු.

x = t --> dx/dt = dt/dt --> dx = dt
y = t2/4 --> dy/dt = 2t/4 --> dy = 1/2 t dt
z = 3t3/8 --> dz/dt = 9t2/8 --> dz = 9t2/8 dt

මෙවිට, පථයේ සීමා අගයන් වන x = 0, x = 2 යන අගයන් පරාමිතිය ඇසුරින්, t = x = 0, t = x = 2 වේ. දැන් මෙම සියලු දත්තයන් සමඟ නිශ්චිත අනුකලය පහත ආකාරයට සිදු කළ හැකිය.

කතිර ගුණිත ආකාරයේ රේඛා අනුකලය

කලින් අවස්ථා දෙකෙහි තිබූ රටාව හා සංකල්පය තේරුම් ගත් විට, මෙම ආකාරයේ රේඛා අනුකලය ගැනත් පහසුවෙන්ම තේරුම් ගත හැකියි. විෂය පදය හා ප්‍රධාන ශ්‍රිතය යන දෙකම දෛශික වන අතර, ඒ දෙක කතිර ගුණිතය සිදු කරනවා. එනිසා, අවසානයේ ලැබෙන පිලිතුරද දෛශික විය යුතුය. එහෙත් කතිර ගුනිතය ස්වභාවයෙන්ම තරමක් සංකීර්ණ නිසා, කතිර ගුණිතයක් මත අනුකලනය කරන විට තවත් එය සංකීර්න වෙනවා.

Comments

  1. "උගතෙකුගේ තීන්ත වීරයෙකුගේ රුධිරයට වඩා වටී" යනුවෙන් ඉස්ලාමයේ සඳහන්.

    ඒ වගේම ඔබතුමා මේ විදියට සිංහල බසින් මෙවැනි විශයය කරුණු ඉදිරිපත් කිරීමෙන් සිංහල ජාතියට කරන සේවය.
    සිංහල රණවිරුවෙකු සිංහල ජාතියේ අභිලාශය වෙනුවෙන් සතුරන් 100ක් මරා කරන සේවයට දෙවෙනි නෑ.

    මෙම ලිපි නිසා විශ්ව විද්‍යාල ශිෂ්‍යයෙකුගේ අනාගතයම යහපත් අතට වෙනස් වෙන්න පුළුවන්.

    ReplyDelete
  2. ඔබ ගණිතය පිළිබඳව තව තවත් පොත් ලිවියයුතුයි. ඔබ සතු ලේඛන කුසලතාව මගින් පාඨකයා හට පැහැදිලි ලෙස කරුණු තේරුම් යනවා යැයි මා සිතනවා. මේවා ඉතා සාරවත් කර්තව්‍යයන්. මෙමෙ මෙගා බයිට් ගනනක පොත් කෙතරම් නම් අගෙයිද. මමත් යම් දිනක උගනින ක්ෂේත්‍රයක් මේ අයුරින්ම පළ කරනවා. සම්පූර්ණ නිදහස් ලෙස. එමෙන්ම නිදහස් මෘදුකාංග ප්‍රචලිත කිරීමට සහ සිංහල භාෂා නිදහස් ඊ පුස්තකාලයක් වෙනුවෙන් වෙබ් අවකාශයේ ඉඩක් වෙන්වනවා දකින්න කැමතියි. මගේ පිළිගැනීම " ශිෂ්ටාචාරය සතු දැනුම නිදහස් වියයුතුය" යන්නයි. ස්තුතිය ඔබට..... s.r.

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)
      මා ලියන දේ කෙනෙකුට පහසුවෙන් තේරුම් ගත හැකි නම්, ඊට එක හේතුවක් මා ලියන ශෛලිය වෙන්න පුලුවන්. ඊටත් අමතරව ප්‍රධානතම හේතුව ලෙස මා දකින්නේ විෂයේ (ගනිතයේ) තිබෙන දෘඩබව ආරක්ෂා නොකිරීම හා සාම්ප්‍රදායික වදන් පෙල එතරම් යොදා නොගැනීමයි. මා විස්තර කරන සමහර කරුණුම මට පවා සමහර පොත්වල තිබෙන විදිය හිසරදය ඇති කරයි. මෙවැනි ගැටලුවක් නීතිය වැනි තවත් විෂයන්වල මා අත්විඳ තිබෙනවා. මා හිතන්නේ භාෂා ප්‍රයෝග මඟින් විෂයක් අනවශ්‍ය ලෙස අමාරු කිරීම බුද්ධියට හා අදාල විෂයට කරන නිගරුවක්.

      ඔබ පැවසූ ලෙස සිංහල බසින් දැනුම පෘථුල කිරීමට කටයුතු සිදු වන්නේ නම් ඉතා වටිනවා. ඔබත් ලියන්න...

      Delete

Post a Comment

Thanks for the comment made on blog.tekcroach.top

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,