Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

මෝහනය / mohanaya (Hypnosis) - 15

කුඩා ළමුන් මෝහනය කිරීම

කුඩා ළමුන්ගේ ක්‍රිටිකල් ෆැක්ටර් එක වර්ධනය නොවී ඇති බැවිනුත් මෝහනය (හෝ වෙනත් ඕනෑම කරුණක්) ගැන එතරම් දැනීමක් නැති බැවිනුත් (එනිසා මෝහනය ගැන වැරදි වැටහීම් ඔවුන් තුළ නැත.) ඔවුන්ව පහසුවෙන්ම මෝහනයට පත් කළ කල හැකියි. පහසුවෙනුත් ඉක්මනිනුත් ඔවුන්ව මෝහනයට පත් කළ හැකි නිසාම එල්මන් ඉන්ඩක්ෂන් එක පවා අවශ්‍ය නොවේ (කැමති නම් එල්මන් ඉන්ඩක්ෂන් එක වුවත් භාවිතා කළ හැකියි).
කුඩා ළමුන් සමග කතාබහ කරන විටදී ඔබට දැනේවි ඔවුන් සිතින් මවා ගැනීම්වලට හා නිර්මාණශීලිව කතා සෑදීමට දක්ෂ බව. ඒ විතරක් නොවේ, ඔවුන්ට පවසන දේවල් බොහෝ විට සත්‍ය ලෙස පිළිගැනීමටත් ඔවුන් සූදානම්. ඒකනේ සුරංගනා කතා ආදිය ඒ අය විශ්වාස කරන්නෙත්. මෙම ලක්ෂණය අපට මෝහනය සඳහා පහසුවෙන් යොදා ගන්නට පුළුවන්. පහත දැක්වෙන්නේ එවැනි ඉතා හොඳ එක් ක්‍රමයක්.
හරි... දැන් අපි පොඩි සෙල්ලමක් කරමු. කැමතිද? [ළමයා බොහෝ විට තමන්ගේ කැමැත්ත ප්‍රකාශ කරාවි. ඔහුගේ කැමැත්ත නැතිව කිසිවක් කළ නොහැකියි.] හම්ම්... මං කියනවා දැන් ඔයාගේ ඇස් දෙක හොඳට වසා ගන්න කියලා. [ළමයා තවමත් ඇස් වසා ගත්තේ නැතිනම් කියන්න ඇස් දෙක හොඳට තද කරලා වහගන්න කියලා.] ඔයා සිතින් මවාගන්න දැන් ඔයාගේ මල්ලී [හෝ නංගී හෝ හොඳම යාළුවා හෝ මම හෝ. තමන් ඉදිරියේ සිටින ළමයාට මින් ගැලපෙන එකක් යොදන්න. ඔහුට මල්ලියෙකු නැතිනම්, මල්ලි යන්න යොදන්න එපා.] ඇවිල්ලා දැන් ඔයා වහගෙන ඉන්න ඔයාගේ ඇස් දෙක උඩට ගම් (මැලියම්) ගොඩක් හළනවා කියලා. ඔයාගේ ඇස් දෙකම දැන් හොඳට ගම්වලින් ඇලවිලා තියෙන්නේ. සිතින් මවාගන්න දැන් ඔයාගේ ඇස් දෙක අරින්න බැරි වෙන්නම ගම්වලින් ඇලවිලා තියෙන්නේ... හම්ම්... හොඳටම ඇලවිලා... තදින් ඇලවිලා... ඔයාට දැන් ඇස් අරින්න බැහැ. ඇස් අරින්න උත්සහ කරනකොට තව තවත් හොඳට ඇස් දෙක ඇල වෙනවා... තව තවත් ඇස් අරින්නට බැරි වෙනවා. බොහොම හොඳයි. පුළුවන් නම් දැන් ඇස් අරින්න බලන්න. [ළමයා ඇස් අරින්න උත්සහ කළත් ඔහුට ඇර ගන්න බැරි වේ. කලාතුරකින් ළමයකු ඇස් අරිනු ඇත. එවිට, ඔබ එය කිසිම ගානකට නොගෙන කිසිම වැරැද්දක් නොවුණු ලෙසට නැවත ඔහුට ඇස් වසන්නට කියා පෙර කියූ ලෙසම නැවත යෝජනා කරන්න. කුඩා ළමයකු නිසා ඔබ යෝජනා කියන විට නාට්‍යයක ස්වරූපයකින් හඬ හොඳට උස් පහත් කර කියන්නේ නම් තවත් සාර්ථක වේ. තත්පර දෙකක් පමණ ඔහුට ඇස් අරින්නට උත්සහ කරන්න ඉඩ දෙන්න.]
හරි... දැන් ඇස් අරින්න උත්සහ කරන එක නතර කරන්න. ඔයාගේ ඇස් දෙක දැන් අරින්න බැරි වෙන්නම ඇලවිලා තියෙන්නේ. එනිසා දැන් මං කියන දේවල් හොඳින් අහගන්න. ඔයාගේ ඇස් අරින්න බැරි තරමටම දැන් ඔයාගේ ඇස් සැහැල්ලු වෙලා සංසුන් වෙලා තියෙන්නේ. ඇස්වල තියෙන එම සැහැල්ලුව... එම දැනීම... දැන් ඔයාගේ මුළු ඇඟටම පතුරුවන්න. අන්න හරි... මං දැන් ඇඟේ විවිධ කොටස්වල නම් කියනවා. මං නමක් කියන විටම ඔයාගේ ඇඟේ තිබෙන එම කොටස එකවරම පණ නැති වෙනවා වගේ සැහැල්ලුවට පත් වෙනවා. ඔන්න බලන්න... ඔළුව... මුහුණ... බෙල්ල... අත්... බඩ... කකුල්... [මේ එක එක නමක් කියූ පසු තත්පර දෙක තුනක් නිශ්ශබ්දව ඉන්න.] ඔක්කොම දැන් සැහැල්ලුයි. දැන් ඔයාගේ මුළු ශරීරයම සැහැල්ලු වෙනවා. අමුතු හැඟීමක් මුළු ශරීරය පුරාම පැතිරෙනවා. ගොඩක් හොඳයි.... ඇඟ නිකං පණ නැති වෙනවා වගේ ඔයාට දැනෙනවා. ඔව්... දැන් ඔයාගේ මුළු ඇඟම පණ නැති තරමටම සැහැල්ලුයි. ඔයා හුස්ම පිට කරන කොට තව තවත් සැහැල්ලුව දැනෙනවා. ඔයාගේ හිතත් දැන් සැහැල්ලුයි. හිත ගොඩක් සංසුන්. හරියට හීනයක් වගේ. මං කියන දේවල්වලින් තව තවත් ඔයාගේ ඇඟත් හිතත් සංසුන් වෙනවා... සැහැල්ලු වෙනවා...”

මවිසින් ඉංග්‍රිසි බසින් ලියා ඇමසන් හි ප්‍රකාශයට පත් කළ මෝහනය මුල සිට ක්‍රමානුකූලව උගන්වන අත්පොත පහත ලින්ක් එක මත ක්ලික් කර දැන් නිවසටම ගෙන්වා ගත හැකිය.

https://www.amazon.com/dp/B0851MHRSM
ඉහත යෝජනාවලිය කියූ පසු ඔහුට සුදුසු ස්ක්‍රිප්ට් එක කියන්න. ළමුන් කතන්දරවලට බොහෝ කැමැති බැවින්, එම යෝජනා නිර්මාණශීලී කතාවක් ආකාරයට කිව හැකියි. එම කතාන්දර තුළ ළමයා තුළ ඇති කළ යුතු චර්යා වෙනස්කම් සිදු කරන යෝජනා තිබිය යුතුය. එවැනි සරල උදාහරණක් මා දක්වන්නම්.
මං කියන දේ හොඳට ලස්සනට සිතේ මවා ගන්න. ඔයා දැන් සිටින්නේ දරුණු ඩයිනසොර්ලා ගොඩක් සිටින විශාල තැනිතලා බිමක. ඔයා දැකලා තිබෙන හැම ජාතියකම දරුණු සතුන් ඔයාව වට කරගෙන ඉන්නෙ දැන්. උන් දිහා හොඳට බලන්න. උන්ගේ ඇස් දිහා බලන්න. ඔයා උන් දිහා එඩිතර වීරයෙක් විදියට බලනවා. ඔයා දන්නවා උන්ගෙන් බේරිලා වීරයෙක් විදියට සටන් කරන්න. ඔයා වීරයෙක්. ඔයාට හොඳට මතක ශක්තියක් තිබෙනවා. ඔයාට දැන් තියෙනවා ඉතාම වැදගත් වැඩක් කරන්න. ඔයා ඇවිත් ඉන්නේ ඒ රාජකාරිය කරන්න. ගොඩාක් අය ඔයාට ඉස්සෙල්ලා මේ දේ කරන්න ඇවිත් අසමත් වෙලා තියෙන්නෙ. ඔයාට හොඳ මතක ශක්තියක් තිබෙන නිසායි විශේෂයෙන් ඔයාට මේ වැදගත් වැඩේ භාර දුන්නේ. මේ වැඩේ කරන්න හොඳ මතකයක් තියෙන්න ඕනෑ. හොඳට උනන්දුවෙන් ඉගෙන ගන්න අයට විතරයි මේ දේ කරන්න පුළුවන්. යා හොඳට ඉගෙන ගන්න නිසා ඔයාට මේ වැඩේ ගොඩාක් ලෙහෙසි වෙනවා. මොකක්ද වැඩේ? ඔයාට කරන්න තියෙන්නේ ඔයා වටේ ඉන්න විවිධ වර්ගයේ සතුන්ගේ විස්තර හොඳින් මතක තබා ගන්නයි. ඒ තොරතුරු අත්‍යවශ්‍යයි මේ සතුන් ඉවත් කිරීමට. ඒ සතුන්ගේ සියළු විස්තර දැන ගන්නට අවශ්‍යයි. සතුන් ගොඩාක් ඉන්නවා. ඒ නිසා ගොඩක් විස්තර මතක තබා ගන්න ඕන. ඔයාට පුළුවන් හොඳින් මතක තබා ගන්න. ඔයාට ටක්ගාලා ඕනම දෙයක් මතක හිටිනවා. ඒ විතරක් නෙමෙයි; ඔයා ඒ විස්තර හොඳින් මතක තබා ගෙන උන්ගෙන් බේරිලා එන්නත් ඕන. ඒකට ඔයාට හොඳ ශක්තියක් හා දක්ෂකමක් අවශ්‍ය කරනවා. නේද? ඔයා දක්ෂයෙක්. ඔයාට හොඳන් පාඩම් කරන්න පුළුවන් වගේම ඔයාට ප්‍රශ්නවලින් බේරෙන්නත් පුළුවන්. ඔන්න දැන් දරුණු විශාල ඩයිනසොරයෙක් ඔයාගෙ පස්සෙන් එලවනවා. ඔයා වීරයෙක් වගේ ප්‍රශ්නවලට මුහුණ දෙනවා. ඔයා ඉගෙන ගත් දේවල් ඉක්මනින් මතක් කර ගන්නවා. ඔයා මොකද කරන්නේ? දුවනවාද? නැතිනම් ඌට උඩින් පනිනවාද? නැතිනම්, ඌ සමග සටන් කරනවාද? ඔයා දන්නවා කරන්න ඕන දේ. ඔයා දක්ෂයෙක්. ...”
ඉහත කතාන්දර ස්වරූපයෙන් ඇති ස්ක්‍රිප්ට් එක මා සම්පූර්ණ කර නැත. කොටසක් පමණයි ලිව්වේ. මා සිතන්නේ දැන් ඔබට වැටහෙනවා මෙවැනි කතාවක් ගොඩ නගන්නේ කොහොමද කියා. ඉහත යටින් ඉරි ගසා ඇති කොටස් තමයි කතාව තුළ සඟවා ඇති යෝජනා. ළමයාගේ ප්‍රශ්නයට අදාලව එම යෝජනා සකසන්න. හැමවිටම ළමයා කතාවේ වීරයා බවට පත් කරන්න. ඔබ මුලදී උගත් ස්ක්‍රිප්ට් ලියන විට අනුගමනය කළ යුතු රීතින්ද පිළිපදින්න. කතාව තුළ ත්‍රාසය හා ක්‍රියාදාම (ඇක්ෂන්) දර්ශන හැකි පමණ ඇතුළත් කරන්න. එහෙත් වෛරය, කෲරත්වය හඟවන වචන හෝ යෝජනා ඇතුළත් කරන්න එපා. උදාහරණයක් ලෙස, ඉහත මා දරුණු සතුන් මරන බවක් කොහේවත් සඳහන් කර නැත. ඒ වෙනුවට මා කියා ඇත්තේ එම සතුන් “ඉවත් කරනවා” යනුවෙනුයි. ත්‍රාසය හා ක්‍රියාදාම මතුවන ආකාරයට ඔබේ හඬ පාලනය කරමින් කතාව කියන්න.
මෝහනය කරන්නට පෙර ළමයා සමග කතාබහ කරන විට දැනගන්න ඔහු වඩා උනන්දුවක් හෝ කැමැත්තක් දක්වන දේවල් ගැන. යම් ළමයෙක් දරුණු සතුන්ට බියක් දක්වන්නේ නම් හෝ ඒ ගැන කිසිම උනන්දුවක් දක්වන්නේ නැති නම්, ඉහත ආකාරයේ කතාවක් ඔහුට කියන්න එපා. ඔහු උනන්දු හෝ කැමැති මාතෘකාවක් ඔස්සේ පමණක් කතාව ගොඩනඟන්න. සමහරවිට ඔහු අභ්‍යවකාශය ගැන උනන්දුවක් දක්වන අයෙකු විය හැකියි. එවිට, ඔහුව ගගන යානයක ප්‍රධාන නියමුවා කර සතුරු පිටසක්වල ජීවින් සමග කෙරෙන සටනක කතාවක් ගොඩනැඟිය හැකියි. ඔහු මුහුදට ආසයි නම්, විශාල දරුණු මාළුවන් සමග සටන් වදින දක්ෂ කුඩා මාළුවෙකු බවට ඔහුව පත් කළ හැකියි. ඔහු රොබෝවරුන්ට කැමැති නම්, නරක රොබෝවරුන්ට එරෙහිව සටන් වදින හොඳ රොබෝවෙකු බවට පත් කළ හැකියි. මේ ආකාරයට ඔහුට ගැලපෙන සුදුසු කතාවක් ඔබට පහසුවෙන් ගොතන්න පුළුවන්. ඔබද චිත්‍රපටි හා ටෙලිනාට්‍ය ඔස්සේ මෙවැනි කතා නරඹා ඇතිනම් එම මතකයන්ද ඉතා ප්‍රයෝජනවත් වේවි. අවශ්‍ය නම් එවැනි චිත්‍රපට හා නාට්‍ය සොයාගෙන නැවත නරඹන්න.
කතාව අවසානය හැමවිටම ඔහු ජය ගන්නා ඔහුව වීරයා බවට පත්වන විදියට තැබිය යුතුයි. අනෙක් අය ඔහුට ප්‍රශංසා කරන අයුරු ඔහුගේ සිතේ මවන්න. ඔහු ආදරය කරන ඔහුට ළඟින් සිටින ඔහුද වීරයන් ලෙස සලකන අය පවා ඔහුට ප්‍රශංසා කරන අයුරු පෙන්වා දෙන්න. විශේෂයෙන් ඔහුගේ අම්ම තාත්තා ඔහුව වර්ණනා කරන අයුරු දනවන්න. ඔහුට ප්‍රශංසා හිමි වූ පසුව ඒ එක්කම ඍජු යෝජනා දෙන්න. මේ මොහොතේ සිට තමන් අහවල් විදියේ කෙනෙකු බව කියන්න. ඉන්පසු කැමති නම් කතාව තුළින්ම ඔහුව මෝහනයෙන් ඉවත් කළ හැකියි. එසේත් නැතිනම් සාමාන්‍ය ක්‍රමවේද ඔස්සේද ඉවත් කළ හැකියි.
මෙහිදී තවත් වැදගත් දෙයක් ඇත. ඇත්තටම කුඩා ළමුන්ට කිනම් හෝ ආකාරයක මානසික ගැටළුවක් (පාඩම් නොකිරීම, කියන දේ අහන්නේ නැති කම, වැනි) ඇති නම් බොහෝවිට ඊට හේතුව වන්නේ වැඩිහිටියන්මය. එම වැඩිහිටියන් දෙමාපියන්, ගුරුවරුන්, නෑයන්ය. වැඩිහිටියන්ගේ නොමනා හැසිරීම් හා ජීවන ශෛලයන් මීට හේතු වේ. එමනිසා කුඩා ළමුන් (ඒ ඒ වයස්වලදී) ඇතිදැඩි කළ යුත්තේ කෙසේද ඉගැන්විය යුත්තේ කෙසේදැයි අඩුම වශයෙන් දෙමාපියන් ඉගෙන ගත යුතුය; මොකද ළමයින් තමන්ගේ නිසා (අනෙක් අයට ඒවා ඉගෙන ගන්න කියා බල කිරීමට නොහැකි වුවත්, තමුන්ගේ ළමුන් වෙනුවෙන් එය තමන්ට කරන්න පුළුවන්).
ළමයකුගේ දෝෂයක් ඉවත් කිරීමට මෝහනය වෙත යොමු කර නැවත ඒ ළමුන් යන්නේ පැරණි පිරිස අතරටමයි. එවිට ළමයා නැවත තමන්ට ගැටළුව ඇති කරපු වටපිටාවට නිරාවරණය වේ. ඉන් මෝහනයෙන් ලබාගත් සහනය වැඩක් නැති වෙනවා. වැඩිහිටියන් මෙන් නොව, ළමුන්ට ස්වාධීනබව නැති නිසා ඇත්තටම ඔවුන් හරිම අසරණ වෙනවා. ඒ ගැන හොඳින් සිතන්න. මෝහනවේදියකු වශයෙන් මෙම කරුණු ළමයාගේ දෙමාපියන්ට තේරුම්කර දීමේ යුතුකමක් ඔබට තිබෙනවා.
මෝහනයක් කළ ක්ෂණයෙන්ම ළමයා මැජික් එකකින් මෙන් වෙනස් වන්නේ නැත. ඒ සඳහා කාලයක් ලබා දෙන්න. එම කාලය තුළ ළමයාව දිරිගන්වනසුළු විදියට වටපිටාව සකස් කරන ලෙස දෙමාපියන්ට හෝ වැඩිහිටියන්ට උපදෙස් දෙන්න. උදාහරණයක් ලෙස පාඩම් කිරීමට දිරිගන්වන ආකාරයට මෝහන සැසියක් කළ පසු, ළමයා ටිකෙන් ටික පාඩම් කරන්නට ගනීවි. එවිට, ඔහුට ප්‍රශංසා කළ යුතුයි. ඔහුට පාඩම්වල ගැටළු ඇතිවන විට ඒවා තමන් (දෙමාපියන්) හෝ සුදුසු අය ලවා විසඳාදීමට කටයුතු කළ යුතුයි. සුදුසු කියවීම් පොත් ඔහුට ලබා දිය යුතුයි. ඔහු සමග දෙමාපියන් හා වැඩිහිටියන්ද සක්‍රිය කියවීම් හා පාඩම් වැඩවල යෙදිය යුතුයි. අළුත් පුරුද්ද ඇත්තටම කවුරුත් හොඳ කියන විනෝදශීලි දෙයක් යැයි ඔහුට දැනිය යුතුයි. ප්‍රසිද්ධියේ (ඒ කියන්නේ නෑයන් ගුරුවරුන් අසල්වාසීන් ආදිය ඉදිරියේ) ළමයාගේ අළුත් පුරුද්ද හා හැකියාවන් ප්‍රශංසා කළ යුතුයි. මේ ආකාරයේ පරිසරයේ වෙනස්කම්ද කළ හැකි නම්, අති විශිෂ්ඨ ලෙස ළමුන් “නිර්මාණය” කළ හැකියි.

Hypnosis (mohanaya) ...

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,