Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

මුදල් නොගෙවා සැටලයිට් ටීවී බලන හැටි - 3


දැන් අපි බලමු ඇයි සැටලයිට් ටීවී වලදී දීසියක් ආකාරයෙන් ඇන්ටනා සාදා තිබෙන්නේ කියා. ඊට හේතු දෙකක් තිබේ.
 
සරලතම සම්මත ඇන්ටනාව dipole antenna හෙවත් half wavelength antenna එක වේ. එම ඇන්ටනාව සාදන්නේ ග්‍රහනය කිරීමට (හෝ සම්ප්‍රේෂනය කිරීමට) අවශ්‍ය සංඥාවේ තරංග ආයාමයෙන් හරි අඩක දිගක් පවතින තඹ හෝ ඇලුමිනියම් (හෝ වෙනත් ලෝහයකින් සෑදූ) බටයකිනි. එම බටය හරියටම දෙකට කඩා පහත රූපයේ ආකාරයට ඇන්ටනා කේබලයේ වයර්/සන්නායක කොටස් දෙක සවි කරන්න. මෙම ඩයිපෝල් ඇන්ටනාව පහත රූපයේ ආකාරයට තිරස්ව හෝ සිරස්ව හෝ තැබිය හැකියි.



තවත් අවස්ථාවකදී (වියදම අඩු කර ගැනීමට හෝ ඉඩකඩ අඩු නිසා හෝ) තරංග ආයාමයෙන් ¼ක දිගක් ඇති ලෝහ කූරක්ද ඇන්ටනාව (quarter wavelength antenna හෙවත් monopole antenna) ලෙස යොදා ගැනේ. එවිට, ඇන්ටනා වයරයේ මැද/ප්‍රධාන කම්බිය එම ඇන්ටනා කූරේ යටින් සම්බන්ද කර, අනෙක් අග්‍රය භූගත කරන්න. මෙම ඇන්ටනා කූර හැමවිටම සිරස්වයි තබන්නේ.
 




සාමාන්‍ය රේඩියෝ හා ටීවී සංඥා ග්‍රහනය (හෝ සම්ප්‍රේෂනය) කිරීමට ඉහත ආකාරයට සැකසූ ඇන්ටනාවකට හැකිය. එහෙත් චන්ද්‍රිකා සන්නිවේදනයේදී යොදා ගන්නේ ගිගාහර්ට්ස් වැනි ඉතා අධික සංඛ්‍යාත පරාසයකි. ඒවායේ තරංග ආයාමය (wavelength) ඉතා කුඩා අගයන් වේ (සෙන්ටිමීටර් ගණනක්). ඉතිං එවැනි කුඩා අගයක අඩක් හෝ කාලක් වන සේ යම් කම්බයක දිගක් ගත් විට එම ඇන්ටනාව ඉතාම කුඩා එකක් වේවි (හරියට ගිනිකූරක් වගේ). එය කුඩා වීමේදී ඇති වන ගැටලුව තමයි, අවකාශයේ පැතිර තිබෙන රේඩියෝ සංඥා එම ඇන්ටනාවේවදින්නේ” ඉතා අඩු ප්‍රමානයක් වීම (ඇන්ටනාව එතරම්ම කුඩා නිසා). ඒ කියන්නේ ඇන්ටනාවට හසු වන්නේ ඉතාම ස්වල්ප සංඥා ප්‍රමානයකි.
 
දෙවැනි කාරණයත් සරලය. පෙර විස්තර කළා චන්ද්‍රිකාවකට විදුලි බලය සූර්යකෝෂවලින් සැපයෙන නිසා එම අගය කුඩා බව. ඉතිං එවැනි කුඩා බලයකින් සෑදෙන සංඥා ඉබේම දුර්වල වේ (දළ වශයෙන් එක් ටීපී එකක් සඳහා වොට් 120ක් පමන). 
 
සම්ප්‍රේෂක ඇන්ටනාව මඟින් යම් යම් වෙනස්කම් ඇතිව (උදාහරණයක් ලෙස, එකම පැත්තකට පමනක් සංඥා යොමු වන සේ දීසි පරාවර්තකයක් සවි කිරීම) සංඥා සම්ප්‍රේෂනය කරන විට, එම සංඥාවේ “ඇත්තටම දැනෙන ජවය හෙවත් වොට් ගණන” EIRP (Effective Isotropic Radiation Power) ලෙස හැඳින්වේ. චන්ද්‍රිකාවල සම්ප්‍රේෂන ජවය ගැන සටහන් කරන බොහෝ තැන්වල මෙම වචනය ඔබට දක්නට ලැබේවි. ඒ අනුව ඇන්ටනාවකට හැකියාවක් තිබෙනවා රේඩියෝ සංඥාව ප්‍රබල කරන්නටත් (එය antenna gain ලෙස හැඳින්වේ). මෙහිදී සංඥාව වර්ධනය කරන්නේ ඈම්ප් එකක් ලෙස නොවේ. සෑම දිශාවක් ඔස්සේම යන සංඥා යම් පරාවර්තකයක් මඟින් එක පටු දිශාවකට යොමු කරන විට, එම දිශාව ඔස්සේ වැඩි/ප්‍රබල සංඥා ඉබේම සෑදේ (ටෝච් එකෙන් කරන වැඩේමයි). එවිට එම සංඥා වැටෙන ප්‍රදේශයේ ප්‍රබල සංඥා හසු වේ (ඒ කියන්නේ වැඩි වොට් ගණනකින් සංඥා එව්වා සේ දැනේ). ඒ කියන්නේ ඕනෑම දීසි ඇන්ටනාවක ගේන් එක ඉතා ඉහලය. ඉතිං EIRP යන වචනය භාවිතා වන්නේ එනිසාය.
 
අලි මදිවට කොටි කියන්නා සේ, දැනටමත් කුඩා වොට් ගණනක් පවතින එම රේඩියෝ සංඥා විශාල ප්‍රදේශයක් පුරාවට පතුරුවයි (සැටලයිට් ටීවී වලදී රීජනල් හෝ ස්පොට් බීම් එකක් ලෙස). එවිට එම සංඥා තවත් දියාරු වේ (හරියට ලුනු අහුරක් වැවකට දැමූ විට ලුනු රස ඉතාම දියාරු වන්නා සේ).
 
ඉතිං ඉහත හේතු දෙකෙන්ම කියන්නේ පොලොවේ සිට තරමක් විශාල සංඥා ප්‍රමාණයක් ඇහිද ගැනීමට අවශ්‍ය වන බවයි. ඒ සඳහා තමයි දීසිය වැනි කොටස තිබෙන්නේ. එම දීසි කොටසින් කරන්නේ ඊට වදින රේඩියෝ සංඥා එම දීසිය ඉදිරියේ තිබෙන ඇන්ටනාවට යොමු කිරීමයි (නාභිගත කිරීමයි - focus). ඇත්තටම, දීසි හැඩැති පරාවර්තකය (reflector) ඇන්ටනාව නොව ඇන්ටනාව වෙතට සංඥා විශාල ප්‍රමාණයක් ඒකරාශි කරන කොටස පමනි. සත්‍ය ලෙසම ඉතාම කුඩා ඇන්ටනාව තිබෙන්නේ එම දීසිය ඉදිරියේ ඇති LNBF එකේය.


දීසි ඇන්ටනාව (dish antenna) හෝ පරාවලයික ඇන්ටනාව (parabolic antenna) ලෙස හඳුන්වන මෙම ඇන්ටනාවේ මූලක කොටස් පහත දැක්වේ.
 

 
එහි එකවර පෙනෙන විශාල කොටස පරාවතකයක් බව දැන් ඔබ දන්නවා. පරාවර්තකය නිෂ්පාදනය කරන්නේම ඊට වැටෙන සියලු රේඩියෝ තරංග යම් නාභියකට පරාවර්තනය වන පරිදිය. එනිසා, දීසි කොටසේ තැනින් තැන තැලී පොඩි වී තිබුණොත් එම ස්ථානවලින් පරාවතර්නය වන කිරණ නාභියට ඇතුලු නොවේවි; එවිට දීසියේ ප්‍රයෝජනවත්බව අඩු වේ. තැනින් තැන ටිකක් මලකඩ බැඳී තිබීම එතරම් ගැටලුවක් නොවේ (එම මලකඩ සියුම් වැලිකඩදාසියකින් කපා පෘෂ්ඨය සුමට කර ගන්න). 
 
මෙම තැටිය මත සාමාන්‍යයෙන් දිස්නය නොගහන තීන්තයක් (එනම් මැට් තීන්ත ආලේපනයක්) ආලේප කර තිබේ. ඊට හේතුව දිස්නය සහිත නම්, දවල් කාලයේදී සූර්ය රශ්මියද LNBF උපාංගය මතට නාභි ගත කෙරේ (දීසිය දැන් සූර්ය තාපයෙන් උයන සූර්ත තාප උදුනක් බදු වේවි). එවිට, එය ඉතා ඉක්මනින් අධිකව රත් වී විනාශ වී යයි.
 
දීසියේ සයිස් එක විවිධ වේ. එම සයිස් එක අනුව මිලද වෙනස් වේ. ඩයලොග් සමාගමෙන් සවි කරන සයිස් එකේ දීසි ඇන්ටනා (පාවිච්චි කරපු) නම් නොමිලේම හෝ එහි ලෝහ බරේ වටිනාකමට (රුපියල් සියයක් දෙසීයක් වැනි) ලබා ගත හැකිය. එහෙත් දීසිය විශාල වන්නට වන්නට ඊට තරමක අධික මිලක් ලැබේ. දීසියක සයිස් එක හෙවත් විශ්කම්භය (diameter) මනින්නේ එහි දිග පැත්තේ වාටි දෙක අතර දුර ටේප් එකකින් මැනීමෙනි.



දීසියේ තිබිය යුතු විශාලත්වය ඊට වැටෙන සංඥාවේ ප්‍රබලතාව මත සාමාන්‍යයෙන් තීරණය වෙනවානෙ. සංඥා දුර්වල නම් විශාල දීසියක අවශ්‍යතාව ඇති වේ. තවද, සංඥාවේ සංඛ්‍යාතය/තරංග ආයාමය කුමක් වුවත් එකම දීසියක් යොදා ගත හැකිය (එනම්, දීසියේ විශාලත්වය හා සංඥාවේ සංඛ්‍යාතය අතර ඍජු දැඩි සම්බන්දතාවක් නැත). කෙසේ වෙතත් සංඥා ප්‍රබල වුවද, දීසිය ඕනවට වඩා කුඩා විය නොහැකිය. එනිසා, ප්‍රබල සංඥා සඳහා වුවද දීසියක විශාලත්වය දළ වශයෙන් ග්‍රහනය කිරීමට බලාපොරොත්තු වන සංඥාවේ තරංග ආයාමය මෙන් 10 ගුණයක් හෝ ඊට වඩා වැඩි වීම සුදුසුය. C band සඳහා වන දීසියක් සාමාන්‍යයෙන් අඩි 8කට වඩා විශාල විය යුත්තේත්, Ku band සඳහා වන දීසියක් අඩි දෙකක් පමන වන්නෙත් මෙම හේතුව නිසාය. දීසියේ විශාලත්වය වැඩි වෙනවා යනු ඇන්ටනා ගේන් එක වැඩි වෙනවා කියන එකයි.
 
දීසිය ප්‍රයිම් ෆෝකස් හා ඕෆ්සෙට් යන මූලික ආකාර දෙකකින් බහුලව දක්නට ලැබේ (මීට අමතරව, තවත් එතරම් ප්‍රචලිත නැති Cassegrain හා Gregorian යන ආකාර දෙකක් ඇත). ග්‍රෙගරියන් ක්‍රමයේදී මූලික විශාල දීසියෙන් පරාවර්තනය වන සංඥා නාභිගත කෙරෙන්නේ ඉතා කුඩා අවතල (ඇතුලට බොක්ක ගැහුනු) පරාවර්තකයක් වෙත වන අතර, එමඟින් නැවත සංඥා විශාල දීසියේ හරි මැද පිහිටි කොටසකට නාභිගත කෙරේ (මෙවිට ඇත්තටම LNB එක සවි වන්නේ ප්‍රධාන දීසියේ මැද කොටසේය). කැසග්‍රේන් දීසියකදීත් ග්‍රෙගරියන් දීසියකදී වෙච්ච දේම සිදු වුවත්, එහිදී කුඩා පරාවර්තකය උත්තල පරාවර්තකයකි.



ප්‍රයිම් ෆෝකස් (prime focus) හෙවත් axial feed හෙවත් front-feed feed ක්‍රමයේදී දීසියේ නාභිය (එනම් සංඥා දීසියට වැදී එක් තැන් වන තැන) හරියටම දීසියේ ඉදිරියෙන් එහි මැද පිහිටයි. මෙම ක්‍රමයේදී දීසිය මතට වැටෙන සංඥාවලට යම් සුලු බාධාවක් ඇති වේ දීසිය ඉදිරියේ එහි මැද LNBF කොටස හා එය හොඳින් රැඳවීමට අවශ්‍ය යකඩ දඬු (support beams, support arms, LNB arm, booms, feed arms යන නම්වලින් මෙම ලෝහ දඬු හැඳින්වේ) තිබීම නිසා. ඕෆ්සෙට් ෆීඩ් (offset feed) හෙවත් off-axis feed ක්‍රමයේදී නාභිය තිබෙන්නේ දීසියේ තරමක් පහලට වන්නටයි. සපෝට් බීම් තිබෙන්නේද ඊටත් පහලිනි. එනිසා ඉන් බාධා වන සංඥා ප්‍රමාණය ඉතාම අල්ප වේ. විශාල දීසි සාමාන්‍යයෙන් ප්‍රයිම් ෆෝකස් ක්‍රමයටයි සාදන්නේ.
 
මෙම ඇන්ටනාව දීසී ඇන්ටනාව (dish antenna) යැයි කියන්නේ එහි පෙනුම නිසානෙ. එම පෙනුමට ගනිතයේදී කියන්නේ පරාවලය (parabola) කියාය. පාසලේ සාමන්‍ය පෙල ගනිතයේදී  y = x2 වැනි වර්ගජ ශ්‍රිත ප්‍රස්ථාරගත කළා මතකද? අන්න එම ප්‍රස්ථාරයේ ඇඳෙන හැඩයට තමයි පරාවලය කියන්නේ. පරාවලයක මූලික අංග පහත රූපයේ පෙන්වා ඇත.



පරාවල හැඩයේ ඇති විශේෂත්වය වන්නේ යම් කිරණයක් එහි අක්ෂයට සමාන්තරව එන විට, එම කිරණ සියල්ල නාභිය (focus) වෙතට යොමු වේ. ඉහත පරාවලය හැඩැති “කෝප්පය” සමමිතිකව කපා ගත් විට (රතුපාට වර්ණ පරාවල කොටස), එය තමයි ප්‍රයිම් ෆෝකස් පරාවර්තකය වන්නේ. එම පරාවලයෙන්ම අසමමිතික වන පරිදි (කොල පාට වර්ණ පරාවල කොටස) ගත් විට තමයි ඕෆ්සෙට් පරාවර්තකයක් වන්නේ.
 
කුඩා දීසි සාමාන්‍යයෙන් තනි ලෝහයකින් සාදයි. එහෙත් විශාල දීසි සමහරවිට ලෝක දැලක් (mesh) සේ සාදා තිබෙනුද දක්නට ලැබේ. එහෙත් එය තනි ලෝහයකින් සාදන තරම්ම කාර්යක්ෂම නැත. මෙවිට ලෝහ දැලේ සිඳුරක විශාලත්වය (විශ්කම්භය) එය ඇන්ටනාව භාවිතා කිරීමට යන රේඩියෝ තරංගයේ තරංග ආයාමය මෙන් 1/10 ක ගුණයකට වඩා අඩු විය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස, ගිගිහර්ට්ස් 1ක රේඩියෝ තරංගවල තරංග ආයාමය සෙන්ටිමීටර් 30ක් වන නිසා, එම සංඛ්‍යාතය සඳහා යොදා ගන්නේ නම් දීසි දැලේ සිඳුරේ විශාලත්වය සෙන්ටිමීටර් 3ක් හෝ ඊට අඩු විය යුතුය. මෙම දැලේ සිඳුරේ විශාලත්වය අඩු වන තරමට හොඳය.
 





දීසියෙන් එක්කහු කර නාභිගත කරපු රේඩියෝ සංඥා ඇතුලු වන්නේ Feed horn නම් සරල උපාංගයටයි. එහි රාජකාරිය වන්නේ එම සංඥා පරිස්සමින් LNB එක වෙතට ඇතුලු කිරීමයි.
 




එම සංඥා ෆීඩ්හෝර්න් එක තුල ගමන් කරන්නේ නිදහස් අවකාශයේය (එනම් වයර් එකක් දිගේ නොවේ). සාමාන්‍යයෙන් විදුලි සංඥා ගමන් කරන්නේ තඹ වැනි සන්නායකයක්/වයරයක් තුලින් බව ඔබ දන්නවා. එහෙත් එසේ යන විදුලි සංඥාවේ සංඛ්‍යාතය වැනි වන විට අපූරු දෙයක්/සංසිද්ධියක් සිදු වෙනවා. එය චර්මීය ආචරණය (skin effect) ලෙස නම් කෙරේ. සංඛ්‍යාතය වැඩි වන විට කම්බියේ මැදින් විදුලි සංඥා ගමන් කිරීමට මැලි කමක් දක්වයි; එවිට සංඥා කම්බිය වටේට එහි මතුපිටින් ගමන් කරයි. මේ නිසා තමයි, ඔබේ නිවසේ තිබෙන සාමාන්‍ය ඇන්ටනාවේ එහි කූරුවල මැද හිස්ව තිබෙන්නේ (බටයක් ලෙස තිබෙන්නේ). ටීවී සඳහා යොදා ගන්නා VHF, UHF සංඛ්‍යාතයන් චර්මීය ආචරණය හේතුවෙන් කම්බියේ මතුපිටින් ගමන් කරන නිසා, කම්බියේ මැද කොටස හරහා සංඥා විදුලිය ගමන් නොකරන නිසා එම මැද කොටස ඉවත් කළ හැකියි; ඉන් කම්බියේ බර අඩු වන අතර, මිලද අඩු වේ. පහත රූපයේ දැක්වෙන පරිදි සංඥා ධාරාව (නිල්පාට වලල්ල) ක්‍රමයෙන් සිහින් වී මතුපිට මත පිහිටනවා සංඥා සංඛ්‍යාතය වැඩි වන විට.
 




ඉතිං, සංඛ්‍යාතය තව තවත් වැඩි වන විට චර්මීය ආචරණය කොතරම් ප්‍රබලද කිවහොත් සංඥාව කම්බියේ ඉතාම සිහින් මතුපිටක් තුලින් ගමන් කරයි; සංඥාව කම්බියෙන් ඉවත්ව යෑමට දඟලයි. එනිසා ගිගාහර්ට්ස් කලාපයේ විදුලි සංඥා යැවීමේදී වයර් වෙනුවට ලෝහ බටයක් (රවුම් බටයක් හෝ හතරැස් බටයක්) තුලින් සංඥා නිදහස් අවකාශය තුලින් යෑමට සලස්වයි. මෙම බටය waveguide ලෙස හැඳින්වෙනවා.
 





වේව්ගයිඩ් එක තුල ඇති අවකාශයේ තමයි සංඥා ගමන් කරන්නේ. යවන සංඥාවේ සංඛ්‍යාතයට අනුව එම බටයේ විශ්කම්භය තීරණය වේ. ඉතිං ෆීඩ්හෝන් එක තුලද ඇත්තේ වේව්ගයිඩ් එකකි. ඒ නිසා සී බෑන්ඩ් සඳහා භාවිතා කරන ෆීඩ්හෝර්න් එකක් කූ බෑන්ඩ් සඳහා භාවිතා කළ නොහැකියි නේද (සංඛ්‍යාතයන් වෙනස් නිසා)?

Comments

Post a Comment

Thanks for the comment made on blog.tekcroach.top

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,