Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

සන්නිවේදනය හා ආධුනික ගුවන් විදුලිය (Amateur radio) 25

ඩිජිටල් මූර්ජන ක්‍රම

මෙතෙක් ඉහත සාකච්ඡා කළේ ඇනලොග් සංඥා සඳහා යොදා ගන්නා මූර්ජන ක්‍රම ගැනයි. එහෙත් වර්තමානයේ අතිශය බහුලව ඩිජිටල්කරණය පැතිරී ගොස් ඇත. ඊට හේතුව ඇනලොග් සංඥා අභිබවා ඩිජිටල් සංඥාවල පවතින සුවිශේෂි වාසිදායක තත්වය බව ඔබ දැන් දන්නවා. එනිසා, වැඩි වැඩියෙන් අපට බුද්ධි සංඥා ලැබෙනුයේ ඩිජිටල් ආකාරයෙනි. ඒ අනුව, ඩිජිටල් සංඥා රේඩියෝ තරංග ලෙස විසුරුවා හරින විට, ඒවාද මූර්ජන ක්‍රියාවලියට ලක් කිරීමට සිදු වේ.

මෙහිදී යමක් පැහැදිලිවම තේරුම් ගත යුතුය. එනම්, ප්‍රායෝගිකව රේඩියෝ තරංග විසුරුවාලීමේදී අනිවාර්යෙන්ම වාහක තරංගයක් යොදා ගත යුතු (හෙවත් මූර්ජනයට ලක් කළ යුතු) අතර, එම වාහක තරංගය සයිනාකාර විය යුතුය (මෙම වාහක තරංගයේ සංඛ්‍යාතය අපට අවශ්‍ය පරිදි තෝරාගෙනනෙ බුද්ධි සංඥාව අපට කැමැති සංඛ්‍යාත කලාපයක පිහිටුවන්නෙත්). ඒ කියන්නේ සෑම ඩිජිටල් මූර්ජනයකදීම සිදුවන්නේ කොටු ආකාර (rectangular) තරංගයක් හා සයිනාකාර තරංගයක් එකිනෙකට මූර්ජනය කිරීමකි.

ඇනලොග් මූර්ජන ක්‍රමවල හමු වූ මූලික මූර්ජන ක්‍රම 3ම ඩිජිටල් මූර්ජනයේදීද හමු වේ. තවද, මූර්ජනය (modulation) යන වචනය වෙනුවට shift keying යන වචනය බොහෝ විට යෙදෙනු පෙනේ. වාහකයේ විස්තාරය, සංඛ්‍යාතය, හා කලාව යන අංග 3 ඩිජිටල් බුද්ධි සංඥාවේ මට්ටම් (levels) හෙවත් විස්තාර වෝල්ටියතා අගය අනුව විචලනය කිරීමෙන් මෙම ඩිජිටල් මූර්ජන ක්‍රම 3 අපට ලබා ගත හැකියි.

1. Analog Shift Keying (ASK)
2. Frequency Shift Keying (FSK)
3. Phase Shift Keying (PSK)


මේ ක්‍රම වෙන් වෙන් වශයෙන් සලකා බලමු. ඊට පෙර, ඩිජිටල් සංඥා එක් තැනක සිට තවත් තැනකට සම්ප්‍රේෂණය කළ හැකි ක්‍රම ගැන සොයා බලමු. එවැනි ක්‍රම දෙකක් තිබේ.

1. Serial Binary transmission
2. Parallel Binary transmission

සීරියල් හෙවත් ශ්‍රේණිගත සම්ප්‍රේෂණයේදී බිට් එකක් පිටු පස එකක් යන ආකාරයෙන් ගමන් කරයි. ඒ අනුව වරකට ගමන් කරන්නේ එක් බිට් එකක් පමණි. පැරලල් හෙවත් සමාන්තරගත සම්ප්‍රේෂණයේදී බිට් කිහිපයක් (4ක් හෝ 8ක් හෝ 16ක් ආදි ලෙස) එකවර ගමන් කරවීමට සලස්වයි. පැරලල් ක්‍රමයෙන් යවන විට එකවර යවන බිට් ටිකට word එකක් යැයි කිව හැකිය. එවිට වර්ඩ් එකක ඇති බිට් ගණන word size ලෙස හැඳින්වේ (උදාහරණයක් ලෙස, බිට් 8ක් පැරලල් විදියට යවන විට වර්ඩ් සයිස් එක 8 වේ).


මෙම ක්‍රම දෙකෙහිම වාසි හා අවාසි ඇත. බැලූබැල්මටම පෙනෙනවා පැරලල් ක්‍රමය සීරියල් ක්‍රමයට වඩා වේගවත් බව මොකද බිට් කිහිපයක් එකවර ගමන් කරන නිසා. එහෙත් පැරලල් ක්‍රමය යොදා ගන්නා විට, දත්ත ගමන් කරවීමට “මාර්ග” කිහිපයක්ම අවශ්‍ය වේ (උදාහරණයක් ලෙස, එකවර බිට් 8ක් ගමන් කරන විට, මාර්ග 8ක් අවශ්‍ය වේ). මෙවැනි පැරලල් දත්ත ගෙන යන මාර්ගයක් bus යනුවෙන් හැඳින් වේ. බස් යන්න එකවර වාහන කිහිපයකට ගමන් කළ හැකි (හෙවත් ලේන් කිහිපයක) මාර්ගයකට උපමා කළ හැකිය.

ඒ කියන්නේ දත්ත සම්ප්‍රේෂණය කරන්නේ වයර් ඔස්සේ නම්, වයර් කිහිපයක් අවශ්‍ය වේවි; දත්ත සම්ප්‍රේෂණය කරන්නේ රේඩියෝ තරංග ඔස්සේ නම්, රේඩියෝ චැනල් කිහිපයක් අවශ්‍ය වේවි.

රේඩියෝ තරංග යොදා ගන්නා විට හෝ දිගු දුරකට දත්ත වයර් ඔස්සේ යවන විට හෝ පැරලල් ක්‍රමය එනිසා යොදා ගන්නේ නැත. එය වියදම කිහිප ගුණයකින් වැඩි කරාවි මොකද විශාල වයර් ගණනක් යෙදීමට හෝ දත්ත කිහිපයක්ම සඳහා රේඩියෝ සංඛ්‍යාත වෙන් කිරීමට සිදු වන නිසා. එහෙත් කෙටි දුරකට වයර් ඔස්සේ දත්ත යවන විට පැරලල් ක්‍රමය ඉතාම අනර්ඝය. පරිගණක මදර්බෝඩ්වල හා සර්කිට් බෝඩ් (PCB) ආදියේ බහුලවම පැරලල් ක්‍රමය යොදා ගනී.

තාක්ෂණයේ දියුණුවත් සමග සීරියල් ක්‍රමයද වේගවත් කර ඇත. තත්පරයට ගිගාබිට් කිහිපයක දත්ත සම්ප්‍රේෂණ වේගයන් පවා දැන් සීරියල් සම්ප්‍රේෂණ තාක්ෂණයට ඇත. පරිගණකවල භාවිතා වන USB (Universal Serial Bus) යනුද එවැනි වේගවත් සීරියල් ක්‍රමයකි.

පැරලල් ක්‍රමයේ තවත් ගැටලුවක් නම්, බස් එකේ ළඟින් ළඟින් පිහිටා තිබෙන තනි තනි වයර් අතර සංඥා මිශ්‍ර වීමයි. ඒ කියන්නේ එක් වයරයක් ඔස්සේ යන සංඥාවක් නිසා ඊට යාබද ඇති වයරයට චුම්භක ප්‍රේරණය සිදු වීමයි. එවිට, එම වයර්වල යන විදුලි සංඥා විකෘති වේ. මෙම සංසිද්ධිය cross-talk ලෙස හැඳින්වෙනවා. වයර්වල පිහිටීම ළංවීම වැඩි වන්නට වන්නට ක්‍රොස්ටෝක් වැඩි වේ. තවද, වයර් ඔස්සේ යන දත්ත සම්ප්‍රේෂණ වේගය වැඩි වන්නට වන්නටත් ක්‍රොස්ටෝක් වැඩි වේ. තවද, වයර් ඔස්සේ යන සංඥවේ විදුලි ධාරාව (ඇම්පියර් ගණන) වැඩි වන විටත් ක්‍රොස්ටෝක් වැඩි වේ (ධාරාව වැඩි වන විට චුම්භක ක්ෂේත්‍රය තවත් ප්‍රබල වෙන නිසා).

සීරියල් ක්‍රමයේදී දත්ත ගමන් කරන්නේ වයර් 2කින් නිසා ක්‍රොස්ටෝක් ගැටලුව ඉතා අවම වේ.

සටහන
යම් වයරයක් ඔස්සේ විචලනය වන විදුලි ධාරාවක් ගලා යන විට එම වයරය අවට විචලනය වන චුම්භක ක්ෂේත්‍රයක් හට ගන්නා බව මුල් පාඩම්වල ඉගෙන ගත්තා. මෙම විචලනය වන චුම්භක ක්ෂේත්‍රය තුල යම් සන්නායකයක් ඇති විට, ඉබේම එම සන්නායකය තුල අලුතින් විදුලි ධාරාවක් හටගනී. මෙය චුම්භක ප්‍රේරණය බව දන්නවනෙ. එමඟින් එම සන්නායකය තුලින් දැනටත් යම් විදුලි සංඥාවක් ගමන් කරයි නම්, එය විකෘති වේවි.

මෙම විස්තර තුල, වයරය හෝ සන්නායකය ලෙස හඳුන්වන්නේ එකම දෙයයි. එනම් සංඥා ගමන් කරන ලෝහමය මාර්ගයයි. PCB හෙවත් සර්කිට් බෝඩ්වල ඉතා සිහින්ව ඇති තඹ තීරු (copper prints) පවා මීට ඇතුලත් වේ. පීසීබී මත වයර් භාවිතය ඉතාම අඩුයිනෙ.

සමහර පොත් හා සටහන්වල දක්නට ලැබෙනවා අධිසංඛ්‍යාත සංඥා ගමන් කරන සන්නායකවලින් සිදු කරන විද්‍යුත් චුම්භක ප්‍රේරණය නිසාත් ක්‍රොස්ටෝක් ගැටලු ඇති වන බවට. ඉන් අදහස් කරන්නේ මෙයයි. යම් සන්නායකයක් දිගේ අධිසංඛ්‍යාත සංඥාවක් ගමන් කරන විට, එම සන්නායකයෙන් ඒ අවට පෙදෙසට රේඩියෝ තරංග නිකුත් කරනවා. මෙම රේඩියෝ තරංග ඉතාම දුබලයි මොකද සාමාන්‍යයෙන් සර්කිට් එකක් තුල ගමන් කරන සංඥා ඉතා කුඩා ධාරාවකින් යුතු නිසා. ඒ අනුව අධිසංඛ්‍යාත සංඥා ගමන් කරන සන්නායකය දැන් එක්තරා විදියක සම්ප්‍රේෂක ඇන්ටනාවක් ලෙස ක්‍රියා කරනවා. ඉතිං මෙම රේඩියෝ තරංග අසල ඇති සංඥා ගමන් කරන අනෙක් සන්නායකවල වැදීමෙන් එම සන්නායකවල යම් වෝල්ටියතාවක් ජනිත කරන බව කියැවෙනවා. ඒ කියන්නේ අනෙක් සන්නායක දැන් ග්‍රාහක ඇන්ටනා ලෙස ක්‍රියා කරනවා (ඔබේ ටීවී එකේ ඇන්ටනාව වගේ). මෙම සංසිද්ධිය තමයි විද්‍යුත් චුම්භක ප්‍රේරණය ලෙස හැඳින්වෙන්නේ. යම් සංඥාවක කොටසක් මෙලෙස රේඩියෝ තරංග ලෙස ඇවිදින් වෙනත් සන්නායකයක විදුලියක් ජනිත කරන නිසා, එම සන්නායකයේ දැනට ගමන් කරන සංඥාව විකෘතියට ලක් වේ.

එහෙත් ඉහත තර්කය ඊට වඩා තරමක් සංකීර්ණය (මා හට එම පොත්වල කරුණු සමග එතරම් එකඟ විය නොහැකිය). පළමු කාරණය නම්, ඒ කියනා අන්දමට රේඩියෝ තරංග ඇති වීමට හැකියාවක් තිබෙන බව පිළිගත හැකියි. එසේ වුවත්, එලෙස නිකුත් වන රේඩියෝ තරංග අතිශය දුර්වල විය යුතුය. සංඥා ධාරාව ඉතා කුඩා වීම එක් හේතුවකි. අනෙක් ප්‍රබල හේතුව වන්නේ සංඥා ගමන් කරන සන්නායක කොටස් හොඳ කාර්යක්ෂම ඇන්ටනා ලෙස කිසිසේත් ක්‍රියා නොකිරීමයි. අප ඇත්තම ඇන්ටනාවක් සාදන විටත් එය කාර්යක්ෂම ඇන්ටනාවක් ලෙස නිර්මාණය කර ගැනීමට අපහසුය. ඉතිං අහම්බෙන් ඇති වන මෙවැනි “ඇන්ටනා” ගැන කවර කතාද… එනිසා සංඥා ජවයෙන් ඉතාම ඉතා කුඩා ප්‍රමාණයක් පමණක් රේඩියෝ තරංග බවට සමහරවිට පත් වේවි. ඊටත් අමතරව, මෙම රේඩියෝ තරංග ග්‍රහණය කරන්නේද සාමාන්‍ය අහඹු ලෙස පවතින සන්නායකයි. ඒවා ග්‍රාහක ඇන්ටනා ලෙස ක්‍රියා කළත් පෙර කියූ ලෙසම ඒවාද ඉතාම අකාර්යක්ෂම වේ. එනිසා එම රේඩියෝ සංඥා ග්‍රහණය කරගන්නේ ඉතාම අල්ප වශයෙනි. ඒ අනුව රේඩියෝ තරංග අනෙක් සන්නායකවලින් හසුකර ගැනීම අවස්ථා 3කදීම අඩපන වන බව පැහැදිලියිනෙ.

එහි ඇති අනෙක් ප්‍රශ්නය මෙයයි. රේඩියෝ තරංග නිකුත් කරන සන්නායකයට ඉතාම ආසන්නයේ (බොහෝවිට මිලිමීටර් ගණනක් ඇතුලත) තමයි අනෙක් සන්නායක තිබෙන්නේ. ඇන්ටනාවක් ආසන්නයේ (Near field) ඇත්තටම විද්‍යුත් චුම්භක ක්ෂේත්‍රයට වඩා ප්‍රබලව පවතින්නේ චුම්භක ක්ෂේත්‍රයයි (එනම්, තවමත් එම පෙදෙස තුල රේඩියෝ සංඥා “මෝදු” වී නැතැයි සිතිය හැකියි). මේ ගැන වැඩි විස්තර ඇන්ටනා පාඩමේදී පසුවට බලමු. ඉතිං ළඟ ඇති සන්නායක පවතින්නේ “ඇන්ටනාවේ” නියර් ෆීල්ඩ් එක තුල නිසා, එම සන්නායකවලට විද්‍යුත් චුම්භක ක්ෂේත්‍රය (හෙවත් රේඩියෝ තරංග) නොව, චුම්භක ක්ෂේත්‍රයකුයි බලපෑම ඇති කරන්නේ. ඒ අනුව, දැනුත් සිදුවන්නේ චුම්භක ප්‍රේරණයමයි (විද්‍යුත් චුම්භක ප්‍රේරණය නොව). මෙම කාරණා සියල්ලම නිසා, රේඩියෝ තරංග ඇති වී ඉන් බලපෑමක් අසල ඇති සන්නායකවලට සිදුවීම බරපතලව සිදු විය නොහැකිය.

ක්‍රොස්ටෝක් අවම කිරීමට ඉහත සඳහන් සාධක පාලනය කළ යුතුය. එනම්, සන්නායක අතර පරතරය වැඩි කිරීම, ගමන් කරන සංඥාවල ධාරාව හැකි තරම් අඩු කිරීම, ගමන් කරන සංඥාවල සංඛ්‍යාතය අඩු කිරීම කළ හැකිය. එහෙත් ඒවා කළ හැකි සීමා තිබේ. උදාහරණයක් ලෙස, සංඥාවේ ධාරාව අඩු කළ විට සංඥාව දුබල වේවි; එවිට ඝෝෂාවෙන් ඊට හානි විය හැකියි SNR අගය අඩු වීමෙන්. සන්නායක අතර පරතර වැඩි කරන විට පරිපථය විශාල වේවි; වේගවත් පරිපථ සඳහා එය ගැටලුවක් විය හැකියි මොකද වේගවත් පරිපථ හැකිතරම් කුඩාවට සෑදිය යුතුය. ගමන් කරන සංඥාවල සංඛ්‍යාතය බොහෝවිට අපට වෙනස් කළ නොහැකි තරම්ය.

මීට අමතරව, වෙනත් විශේෂිත උපක්‍රම යොදාද ක්‍රොස්ටෝක් හා භාහිර ඝෝෂාවලින් සිදුවන සංඥා විකෘතිය
අවම කළ හැකිය. උදාහරණයක් ලෙස, සමහර පරිපථවල සංඥා ගමන් කරන වයර් එකිනෙකට ඇඹරීම (twist) එවැනි උපක්‍රමයකි. සංඥා කොඇක්සියල් කේබල් තුලින් ගමන් කරවීමද තවත් උපක්‍රමයකි.

විදුලි සන්දේශය යනු දිගු දුර සන්නිවේදන ක්‍රමයක් නිසා, පැරලල් ක්‍රමය අනුගමනය නොවේ. ඒ අනුව අප මෙතැන් සිට කතා කරන්නේ සීරියල් ක්‍රමයට ඩිජිටල් හෙවත් බයිනරි දත්ත සම්ප්‍රේෂණය කිරීම කෙරෙහිය.

බේස්බෑන්ඩ් සම්ප්‍රේෂණයක් (එනම් තනි සංඥාවක් පමණක් කේබල් එකක් හරහා යැවීම) නම් මූර්ජනයකින් තොරව නිකංම එලෙස සීරියල් ලෙස දත්ත යැවිය හැකිය. බ්‍රෝඩ්බෑන්ඩ් සම්ප්‍රේෂණයක් නම් පසුවට කියා දෙන ASK, PSK වැනි කිසියම් හෝ මූර්ජන ක්‍රමයකයට ලක් කළ පසු සීරියල් ලෙස දත්ත යැවේ.

සම්ප්‍රේෂකය හා ආදායකය අතර දත්ත ගමන් කරන විට ඒ දෙක අතර යම් “අවබෝධතාවක්” තිබේ. ඒ කියන්නේ සම්ප්‍රේෂකයෙන් එවන බිට් එලෙසම නොවෙනස්ව ආදායකයට ලැබිය යුතුය (එනම්, ආදායකයට හැකි විය යුතුයි තනි තනි බිට් වෙන් කොට හඳුනාගෙන ගබඩා කර ගන්නට). යම් දෝෂ ඇති වන විට, එම දෝෂ හඳුනා ගැනීමට මෙන්ම ඒවා නිවැරදි කර ගැනීමට ක්‍රමවේද සාමාන්‍යයෙන් තිබේ (උදාහරණයක් ලෙස, දෝෂ සහිත දත්තවල නිවැරදි බිට් ටික ආදායකට නැවත එවන ලෙස සම්ප්‍රේෂකයට කිව හැකියි). ඉතිං මෙම සම්පූර්ණ ක්‍රියාදාමය නිසි පරිදි සිදු කළ හැකි ක්‍රම (data transmission modes) තුනකි - Synchronous, Asynchronous, හා Isochronous. සුදුසු ක්‍රමය තෝරා ගත යුතුය.

සින්ක්‍රොනස් සම්ප්‍රේෂණයකදී, සම්ප්‍රේෂකය හා ආදායකය යන දෙකම එකම “තාලයට” (රිදම් එකට) වැඩ කරයි. තාක්ෂණික භාෂාවෙන් කියන්නේ එම දෙකම එකම clock pulse එකට වැඩ කරනවා කියාය. යම් මොහොතකදී “ඔරලෝසුව ටික් ගා සංඥා කරන විටම”, සම්ප්‍රේෂකයෙන් බිට එකක් ආදායකයට යවයි. එම මොහොතේම ආදායකය එය ග්‍රාහණය කර ගනී. සම්ප්‍රේෂකය දන්නවා ගාහකය එම මොහොතේම එය කොපි කර ගත් බව. එය තමයි දෙන්නා අතර තිබෙන අවබෝධතාව. ඔරලෝසුවේ ඊළඟ ටික් එකේදී, සම්ප්‍රේෂකය දෙවැනි බිට් එක එවයි. ආදායකය එයත් පෙර සේම කොපි කර ගනී. මෙලෙස ඔරලෝසුවේ එක් එක් ටික් එකට දෙදෙනාම පිළිවෙලට වැඩ කරයි. ඉංග්‍රිසි Synchronous (හෙවත් in sync) යන වචනයේ තේරුමත් “පොදු තාලයකට අනුගතව සිටී” යන්නයි. තාක්ෂණ ලෝකයේ එය ඇති කර ගන්නේ පරිපථ කිහිපයක ක්‍රියාකාරිත්වය පොදු ඝටික ස්ඵන්දනයකට (clock pulse) අනුව වැඩ කිරීමට සැලැස්වීමෙනි. එය හරියට සංගීත කණ්ඩායමක වාදකයන් පිරිසක යම් කෙනෙකු විසින් මෙහෙයවනවා වැනි වැඩකි.


සටහන
ඩිජිටල් පරිපථ සෑදීමට ගන්නා බොහෝ උපාංග (ෆ්ලිප් ෆ්ලොප්, රෙජිස්ටර්, මයික්‍රොකොන්ට්‍රෝලර් ආදී) ක්‍රියාත්මක වන්නේ clock pulse එකකට අනුවයි. මෙම සෑම උපාංගයකම (IC එකකම) පල්ස් ඇතුලු කිරීමට පින් එකක් ඇත (බොහෝවිට CLK හෝ clock ලෙස එම පින් එක පරිපථ සටහන්වල හඳුන්වාදී ඇත). සෑම පල්ස් එකක් පාසාම උපාංගය ක්‍රියාත්මක වී නිහඬ වේ.

මෙම ක්ලොක් පල්ස් නිකුත් කරන පරිපථය විශේෂිත ආකාරයට සෑදූ oscillator එකකි. සාමාන්‍ය සයිනාකාර තරංග ජනිත කරන ඔසිලේටර් පරිපථයකින් එන සයිනාකාර තරංග විශේෂ පරිපථ කොටසක් මඟින් කොටු තරංගයක් ආකාරයට සකස් කරයි. එක් එක් කොටුවක් තමයි පල්ස් එකක් කියන්නේ. පල්ස් එක 0 සිට 1 දක්වා ඉහලට එසවෙන දාරය rising edge හෙවත් leading edge ලෙසත්, 1 සිට 0 දක්වා පහතට ගමන් කරන දාරය falling edge හෙවත් trailing edge ලෙසත් නම් කෙරේ.

එය තත්පරයකට යම් ස්ඵන්ද (pulse) ගණනක් බැගින් නිකුත් කරයි. ඝටිකා ස්ඵන්ද ඉහත දැක්වෙන ආකාරයට කොටු තරංගයකි (එහෙත් සාමාන්‍ය කොටු තරංගයකට වඩා තරංගයේ පළල ඉතා සිහින් වන අතර, ස්ඵන්ද යන නම ලැබී තිබෙන්නේ එවැනි ඉතා කෙටි කාලයක් පමණක් තරංග පළල පවතින නිසාය). තත්පරයට දස දහස් ගණනක (කිලෝහර්ට්ස්) සිට තත්පරයකට බිලියන ගණනක් (ගිගාහර්ට්ස්) දක්වා ස්ඵන්ද නිකුත් කරන ඝටිකා පරිපථවල භාවිතා වේ.

යම් පරිපථයක් වේගවත් යැයි කියන්නේ මෙම ඝටිකා ස්ඵන්ද වේගය වැඩි නම්ය. උදාහරණයක් ලෙස, තත්පරයකට මිලියනයක වේගයෙන් (එනම් 1MHz) පල්ස් නිකුත් කරන ඝටිකාවක් යම් ඩිජිටල් පරිපථ කොටසක් භාවිතා කරන්නේ නම්, ඒ කියන්නේ තත්පරයක් තුල ඒ පරිපථයේ උපාංග දළ වශයෙන් කුඩා කුඩා ක්‍රියාකාරකම් මිලියනයක් සිදු කරන බවයි. ඒ ඒ උපාංගයකට ඕනෑම වේගයකින් වැඩ කිරීමට නොහැකිය. සෑම උපාංගයක්ම වැඩ කරන ප්‍රශස්ථ වේගයක් ඇත. එම වේගයට සරිලන වේගයක් සහිත ඝටිකා පරිපථයක් තිබිය යුතුය.

සින්ක්‍රොනස් ක්‍රමය කෙටි දුර දත්ත සම්ප්‍රේෂණය සඳහා උචිතය. දුර වැඩි වන විට සම්ප්‍රේෂකය හා ආදායකය අතර සින්ක්‍රොනස් ගතිය පවත්වාගෙන යෑමේ ගැටලු ඇති වේ. මෙම ක්‍රමය ඒසින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයට වඩා වේගවත්ය (ඊට හේතුව මොහොතකින් පැහැදිලි වේවි).

සින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයෙන් ඩිජිටල් සංඥා යවන විට, දත්ත සියල්ලම තරමක විශාල “පැකට්” ලෙසයි සම්ප්‍රේෂනය කරන්නේ. අපි සිතමු කිලෝබයිට් 10ක දත්ත ගොඩක් යැවීමට තිබෙනවා කියා. එම දත්ත බයිට් 512 බැඟින් දත්ත පැකට් 20කින් යවනවා කියා සිතමු. එවිට සම්ප්‍රේෂකය විසින් කිලෝබයිට් 10ක බිට් ටික බයිට් 512 බැගින් කොටස් කරනවා. ඉන්පසු ඉන් පළමු පැකැට්ටුව යවන්නේ නිකංම නොවේ. එම පැකට්ටුවට ඉදිරියෙන් හා පිටුපසින් තවත් අමතර බිට් ටිකක් එකතු කරනවා. මේවායෙන් නොයෙක් රාජකාරී කරන අතර, ඉන් එක් අත්‍යවශ්‍ය රාජකාරියක් නම්, “මෙන්න දැන් අලුත් දත්ත ගොඩක් පටන් ගන්නවා, මෙන්න දැන් එම දත්ත ගොඩ අවසන් වෙනවා” යන වැදගත් පණිවුඩය ආදායකයට කීමයි. මේ ආදී ලෙස සෑම දත්ත පැකට් එකකටම මෙලෙස ඉදිරියෙන් හා පිටුපසින් අමතර පාලක දත්ත (overhead) එල්ලනවා සම්ප්‍රේෂක පරිපථය විසින්.


තවද, සින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයේදී, යැවීමට දත්ත නොමැති විටත්, සම්ප්‍රේෂකය විසින් යම් “පාලක දත්ත” අඛණ්ඩව ආදායකයට යැවිය යුතුය. ඊට හේතුව, දෙදෙනා නිරන්තරයෙන්ම in sync වී සිටිය යුතුය. එය හරියට මිතුරන් දෙදෙනෙකු ඈත් වූ විට ලියුම් හෝ දුරකතන මඟින් නිරන්තරයෙන් අදහස් උවමාරු කරමින් එම මිතුරුකම දිගටම පවත්වාගෙන යනවා වැනි වැඩකි.

ඒසින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයේදී සම්ප්‍රේෂකය හා ආදායකය තමන්ට කැමැති කැමැති විදියට සිටියි. ඒ දෙදෙනා වැඩ කරන්නේ තමන්ගේම වේගවලිනි (ඒ කියන්නේ ඒ දෙදෙනාට වෙන වෙනම ඔරලෝසු දෙකක් තිබෙන අතර, එම ඔරලෝසු දෙක අතර පොදු බවක් සින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයේදී කළා මෙන් දිගටම අඛණ්ඩව පවත්වාගෙන යන්නේ නැත). aysnchronous යන්නෙහි තේරුමත් “එක තාලයට වැඩ කරන්නේ නැත” යන්නයි.

මෙම ක්‍රමයෙන් දත්ත යවන විට විශාල දත්ත පැකට්ටුවක් යවන්නේ නැත. බිට් 7ක් හෝ 8ක් වැනි කුඩා පැකට් තමයි යවන්නේ. මෙහිදීද පෙර කළා සේම, සත්‍ය දත්ත බිට් වලට ඉදිරියෙන් (සමහරවිට පිටුපසිනුත්) අමතර පාලක බිට් එකක් දෙකක් එකතු කෙරේ. ඉදිරියෙන් එකතු කරන පාලක බිට් එකෙන් කියන්නේ “ඔන්න අලුත් බිට් කිහිපයක් පටන් ගත්තා” යන්නයි. එනිසා එය start bit ලෙස හඳුන්වනවා. එලෙසම අවසානයට බිට් එකතු කරයි නම්, එය stop bit ලෙස හඳුන්වනවා. මේනිසා ඒසින්ක්‍රොනස් ක්‍රමය start-stop transmission ලෙසත් හැඳින්වෙනවා.


ස්ටාට් බිට් එක වැදගත් රාජකාරියක් ඉටු කරයි. සම්ප්‍රේෂකය හා ආදායකය in sync නැත. එනිසා සම්ප්‍රේෂකය කොහි මොහොතේද දත්ත එවන්නේ කියා හැඟීමක් ආදායකයට නැත. දත්ත නැති විට ආදායකය සිටින්නේ සාමාන්‍යයෙන් අඩු විදුලියක් වැය කරන ආකාරයකටයි. standby හෝ idle state ලෙස මෙම අඩු විදුලි පරිභෝජනය කරමින් සිටින තත්වය හැඳින්වේ. එහෙත් ඕනෑම මොහොතක දත්තයක් ආ විට එය කොපි කර ගැනීමට සූදානම්ව ආදායකය සිටිය යුතුය. එහෙත් ඒ සඳහා ඉතා කෙටි දැනුම්දීමක් අවශ්‍ය වෙනවානෙ ආදායක පරිපථය අවධි වීමට. මෙම කෙටි දැනුම්දීම තමයි ස්ටාර්ට් බට් එක. එලෙසම ස්ටොප් බිට් එකෙන් කියන්නේ දත්තය අවසන් බවනෙ. එවිට ආදායකය දන්නවා තව දුරටත් දත්තයක් නැති බව (අලුත් දත්තයක් එවන්නේ නම්, ස්ටාර්ට් බිට් එකකින් දන්වනවානෙ). ඉතිං ආදායක පරිපථයට පුලුවන් තම පරිපථය තරමක් අක්‍රිය කරගෙන විදුලිය පිරමසා ගන්නට. ටීවී හා වෙනත් උපාංගවලත් තිබෙනවා නේද ස්ටෑන්ඩ්බයි තත්වයක්? එහිදී ඉතා කුඩා විදුලියක් වැය වන අතර, ක්ෂණිකව රූපවාහිනය රිමෝට් කන්ට්‍රෝලර් එකෙන් පන ගැන්විය හැකියිනෙ.

මෙම ක්‍රමය දුරකට දත්ත යවන විට වඩා සුදුසු වන අතර, දත්ත සම්ප්‍රේෂණ වේගය සින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයට වඩා මන්දගාමී වේ. ඊට හේතුව සෑම බිට් හත අටකට සැරයක්ම අමතර පාලක දත්ත (overhead) බිට් දෙකක් පමණ වැය වේ. ඒ කියන්නේ ඕවර්හෙඩ් සඳහා 25%ක පමණ ඉඩක් වැය වන බව පෙනේ. මෙම අමතර දත්ත සඳහා වැය වන්නේ සත්‍ය දත්ත යැවීමට තිබෙන ඉඩ ප්‍රමාණයනෙ (ඉතිං එය එක්තරා විදියක අපතේ යෑමක් වගෙයි).

isochronous ක්‍රමය යනු සම්ප්‍රේෂකයා හා ආදායකයා යන දෙදෙනාම සම්පූර්ණ පූර්ව එකඟතාවකට පැමින දත්ත සම්ප්‍රේෂනය කිරීමකි. මෙහිදී දත්ත එවන වේගය, දත්ත කොටස්වලට බෙදන ආකාරය, එක් එක් කොටස වෙන වෙනම හඳුනාගන්නා ආකාරය ආදී වැදගත් “පාලක විස්තර” දෙදෙනා මුලින්ම එකඟ වී තිබේ (එනම් පරිපථ දෙකෙහිම සෙටිංස් සකසා තිබේ). මේ ක්‍රමයට සිදුවන දත්ත සම්ප්‍රේෂනයකට පෙන්විය හැකි හොඳම උදාහරණය රූපවාහිනියයි.


රූපවාහිනි යන්ත්‍රය මුල සිටම දන්නවා තමන් ග්‍රහණය කරන සංඥාව පවතින්නේ කෙසේද කියා. උදාහරණයක් ලෙස, එය දන්නවා එන සංඥාවේ තත්පරයට ෆ්‍රේම් ගණන; එක් ෆ්‍රේම් එකක් පවතින කාලය; එම එක් ෆ්‍රේම් එකක් තුල හරහාට යන ලයින් එකක් පවතින කාලය; එක හරස් ලයින් එකකට පසුව ඊළඟ හරස් ලයින් එක දක්වා යෑමට ගත වන කාලය; එවැනි ලයින් කීයක් තිබේද යන්න; එලෙස සියලු හරස් ලයින් අවසන් කළ පසු නැවත ඊළඟ ෆ්‍රේම් එක ඇරඹීමට ගත වන කාලය… ආදී ලෙස සියලු විස්තර රූපවාහිනිය දනී. සම්ප්‍රේෂකයෙන් දත්ත සකස් කරන්නේද එම සාධක/පරාමිතින් අනුවයි. ඉතිං සම්ප්‍රේෂකයෙන් එවන දත්ත ටීවී එකෙන් අල්ලා ගත් පසුව, එම දත්තය ටීවී එක විසින් පහසුවෙන්ම එකින් එක තේරුම් ගත හැකියිනෙ.

මෙම ක්‍රමයේදී එවන දත්ත යම් විශේෂිත ආකාරයකින් තිබිය යුතුය. එනම්, පණිවුඩයේ විවිධ නිශ්චිත තැන් ආදායකට පහසුවෙන් හඳුනාගැනීමට හැකි පරිදි සකස් කර තිබිය යුතුය. උදාහරණයක් ලෙස, ඉහත ටීවී උදාහරණයම ගමු. සම්ප්‍රේෂකය එවන ටීවී සංඥාව තුල රූප/ශබ්ද දත්තවලට අමතරව ඉහත විශේෂිත තොරතුරු දැක්වීම සඳහා වෙන් වූ දත්තද (sync pulses) එම සංඥාව තුල ඇතුලත්ය. පහත රූපයේ එම පාලක තොරතුරු සටහන් කර ඇත. ඒ අනුව අයිසොක්‍රොනස් ක්‍රමයේදී ආදායකය හා සම්ප්‍රේෂකය අතර ඍජු (සින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයේ මෙන්) හෝ වක්‍ර (ඒසින්ක්‍රොනස් ක්‍රමයේ මෙන්) සම්බන්ධතාවක් නැති අතර, ඇත්තේ දෙදෙනා අතර පූර්ව එකඟතාවක්ය. එම එකඟතාවට ගැලපෙන සේ සංඥාව සුදුසු පාලක තොරතුරු සමඟ තිබිය යුතුය.


දැන් අපි ඩිජිටල් මූර්ජන ක්‍රම ගැන සොයා බලමු.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,