Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

යථාරූප

ඔපදූප හා ස්ටාර් උන්මත්තක රූපවාහිනි රටාවෙන් බැහැරව  බොහෝ කලකට පසුව වටිනා වැඩසටහන් මාලාවක් දැන් රූපවාහිනි නාලිකාවේ දකින්නට ලැබීම සතුටට කරුණකි. යථාරූප ලෙස නම් කර ඇති එය සෑම බ්‍රහස්පතින්දා දිනකම රාත්‍රි 10.15ට පමණ විකාශය වේ. තවමත් නැවුම් වැඩසටහනක් වන එය ඉතා අගනා සමාජ පැති කඩවල් විමර්ෂනය කරන බවක් පෙනේ. කිහිප විටකම මේ ගැන සටහනක් තබන්නට සිතා සිටියත් අදයි ඒ සඳහා ඉඩහසර ලැබුණේ. පළමුව රූපවාහිනියටත් එය ඉදිරිපත් කරන මා හිතවත් වෛද්‍ය සමිතටත් සුභ පතමි.

අඳුරේ ගිලී පවතින සමාජයකට ආලෝකය ලබා දිය හැක්කේ වනචාර දේශපාලුවන්ට නොව අධ්‍යාපනයෙන්ය. විශේෂයෙන්ම විද්‍යුත් ජනමාධ්‍යයට එම ව්‍යායාමයේ වැඩිපුර බරක් ඉසිලීමට හැකියාව ඇත. ජනසමාජය සුවපත් කරන බුද්ධිමත් කරන ආලෝකමත් කරන බැරෑරුම් කාර්යේ පුරෝගාමින් ලෙස ඔවුන් ඉදිරිපත් විය යුතුය.

රටට වඩා අවශ්‍ය වන්නේ රටවැසියාගේ මනස හා ආකල්ප ශක්තිමත් කිරීම මිස, ඔවුන්ට කෑම බීම, ඔවුන්ගේ පාරවල් සාදා දීම නොව. අද ලාංකික මහජනයා දැනුමින් මෙන්ම බුද්ධියෙන්ද ධීන වී සිටී. භෞතිකව හාල් මල්ලක් පොත් මල්ලක් බෙදන මහලොකු සමාජ සේවකයන් යැයි කියා ගන්නා ෂෝකාරයින් එම හාල් හෝ පොත් මල්ල ලබා දෙන්නේ එය ලබන කෙනා තවත් ආකල්ප හා පෞරුෂ හීන තත්වයකට ඇද දමමින්ය මක්නිසාද යත්, ඒ සොච්චම් දේ ලැබුමට ලෝකයක් ඉදිරියේ දුක්මුසු කාලකන්නි ස්වරූපයෙන් පැමිණ, කොන්ද දණහිස තෙක් නමා එය ලබා ගැනීමේ රඟ දැක්වීම කිරීමට පෙළඹවීමෙනි. දෙන දේ සුවඳ යැයි සිතා, ලබන කෙනාට ඔහුගේ පෞරුෂය අභිමානය රැකෙන ලෙස එය ලබා ගැනීමට කටයුතු නොසලස්වන්නේ ඇයිද යන ප්‍රශ්නය ගැන සිතුවොත් මහාලොකු බඩුපොට්ටනි බෙදන මීඩීයා කාරයන්ගේ නියම ස්වභාවය හැඳින ගත හැකිය.

නැවතත් යථාරූප වැඩසටහන ගැන සිතුවොත් ඒ ගැනද යමක් කීමට තිබේ. විශේෂයෙන් අද වැඩසටහනේ මෝහනය ගැන පැවසූ සමහර කරුණු යම් පක්ෂපාති හා යම් එදිරිවාදිකමක් පිරිමැසීමට යොදා ගත් බවක් සියුම්ව බැලූ විට පෙනේ.

මෝහනය යන ක්ෂේත්‍රයේ නියැලෙන කිහිප දෙනෙකුගේ වංචාකාරි හැසිරීම (එනම්, තමන් වෛද්‍යවරයකු බව හැඟවෙන සේ ක්‍රියා කිරීම) එම ක්ෂේත්‍රයෙන් පලි ගැනීමට හේතුවක් නොවිය යුතුය. කෙලින්ම එම අධම වැඩේ කරන (ප්‍රසිද්ධ) වංචනිකයන්ගේ නම් පැවසුවා නම් ඊට වඩා ශිෂ්ට සම්පන්න විය හැකිව තිබුණි.

තවද, ප්‍රලය වීම, ආවේශය මිථ්‍යාවක්ය යන මතය ගැන වැඩිම අවධානය යොමු කිරීම නිසා වෛද්‍ය රූමි මහතා (බොහෝවිට නොදැනුවත්ව) අතින් කෙරුණු සමහර පැහැදිලි කිරීම් අසාර්ථකය. උදාහරණයක් ලෙස, මෝහනයෙන් අතීත භවයකට යා හැකිද වැනි ප්‍රශ්නයට ඔහු දුන් පිළිතුර අසාර්ථකය. මෝහන විෂය තුල අතීතයට ගෙන යෑමක් හෙවත් ප්‍රතිගමනය (regression) ගැන ඉගැන්වේ. ඒ විතරක්ද නොවේ, ඉදිරි භවයන්ට යෑම (progression) පවා සිදු වේ. ඇත්තටම මෙහිදී පසු හෝ ඉදිරි භව වලට යෑමක් සිදු නොවේ (පුනර්භවයක් කියා දෙයක් නැත). එය සිතේ මවාගන්නා මනෝ තත්වයක් පමණි. එහෙත් එම යථාර්ථවාදී නොවන මනෝතත්වය පවා යොදාගෙන ප්‍රතිකර්ම සිදු කෙරේ. එහි ඇති වරදක් නැත. ඕනෑ තරම් සාමාන්‍ය වෛද්‍ය විද්‍යාවේදීත් මෙවන් තත්ව වලින් ප්‍රයෝජන ලබා ගැනේ. ප්ලැසීබෝ පෙති පවා නිපදවන්නේ එනිසානෙ. අභාග්‍යකට මෙන් ඒ බැව් විද්‍යාත්මකව පහදා නොදී ඔහු එතැනදී මෝහනය දෙකහි පනහට දැමුවේය.

නිතර නිතර ඔවුන් පැවසූ ලෙසම මෝහනය යනු කෝකටත් තෛලය නොවේ. එය පහතට දමා දෙවැනි පංතියේ දෙයක් ලෙස කතා කළ යුතු දෙයක්ද නොවේ. වෛද්‍ය විද්‍යාවට එය තරග කරුවෙකුද නොවේ. මෝහනය යනු වෙනමම ස්වාධීනව හැදී වැඩුණු තත්වයකි. ඉතිහාසය බලන විට, වෛද්‍ය විද්‍යාවේ මාතෘත්වය පවා සමහරවිට මෝහනය විය හැකි තරමට එය පැරණිය. තවද, එහි ෆ්‍රොයිඩ් ගැනද කියවිණි. ෆ්‍රොයිඩ්ගෙන් මෝහනයට ලැබුණු වටිනාකමක් නොමැත (ඒ වෙනුවට ෆ්‍රොයිඩ්ගේ විකල්පය වූයේ psychoanalysis ය). එදා සිටම වෛද්‍යවරුන් මෝහනයට එදිරි වූයේය (ඊට හේතු වෙනම සලකා බැලිය යුතුය). ඉතිං අද වැඩසටහන තුලත් සිදු වූයේ එයමයි. එහෙත් මෝහනය කිසිකමකට නැති ජ්‍යොතිෂය වැනි දෙයක් ලෙස හෙලා නොදැක ඉන් රූමි මහතාද ප්‍රයෝජනය ලබන බව පෙන්වීම තරමක් හෝ පැසසිය යුතුය.

එක් දෙයක් පැහැදිලි විය. රූමි මහතා මෝහනය ඉගෙන තිබෙන්නේ පැරණි සාම්ප්‍රදායික ක්‍රමවේද ඔස්සේය. මෝහනය යනු කුමක්දැයි ඔහු ලබා දුන් අර්ථ කථනය (නින්දක් වගේ කීම) පවා මෝහනය යන්නට ආදී කාලයේ දී තිබෙන නරකම අර්ථ දැක්වීම්වලින් එකකි. මානසිකව දුර්වල අයවයි මෝහනයට පත් වන්නේ කීම අනෙක් කෙප්පයයි. හැමකෙනාම එනිසා මෝහනය කළ නොහැකිය යනුද මුසාවකි. මේ සියලු දේවල් අතීතයේ මෝහනයට අයත් දේවල්ය. ඒ ඔහු ඒ කාලයේ ඉගෙන තිබෙන විදිය වෙන්න ඇති. එනිසා ඔහු නූතන මෝහනය ගැන නැවත සොයා බැලිය යුතුය.

බොහෝ දෙනෙකුට එකවර නොවැටහෙන තත්වයක් තිබේ. එනම්, බොහෝ උගතුන් තමුන්ගේ ක්ෂේත්‍රය ගැන දැනුම යාවත්කාලීන කිරීමට අපොහොසත් වීමයි. කාර්යබහුල වීම නිසා හෝ තමන්ගේ වෘත්තිය/ආදායම් මාර්ගය ස්ථිර වූ පසුව තම දැනුම යාවත්කාලීන කිරීම මඟහැරෙන ස්වභාවයක් තිබේ. එය වඩාත්ම දැකගත හැක්කේ පාසල් ගුරුවරුන් තුලයි.

මාද විනෝදාංශයක් ලෙස මෝහනය කරන්නෙකු බැවින්ද, මාගේ බ්ලොග් එකෙහි මෝහනය ගැන විශාල විස්තරයක් ලියා අනෙක් අයට ඉගෙන ගන්නට අවස්ථාව සලසා දී තිබෙන නිසාද, ඉහත කරුණු සැකෙවින් හෝ ලියා තැබීමට සිත් විය.

අවසාන වශයෙන් වැඩසටහනට නව මානයක් යෝජනා කිරීමටද කැමතියි. එනම්, විද්‍යාව යනුද යථාරූපය (reality) නොවන බව ජනයාට ඉගැන්වීමයි. ජ්‍යොතිෂය, යන්ත්‍ර මන්ත්‍ර ආදිය "මිත්‍යා" ලෙස දක්වමින් විද්‍යාව යනු සත්‍ය ලෙස දැක්වීමද මුලාවකි. මිත්‍යා ලෙස හඳුන්වනු ලබන දේ වේවා, විද්‍යාව වේවා මේ සියල්ලම දැනුම් පද්ධති වේ. ඒවා මානවයාගේ නිර්මිතයන්ය. නිශ්චිතවම ලෝක ස්වභාවය කියා දෙයක් තිබුණත් නැතත් එය අද වනතුරුත් විද්‍යාවෙන් සොයාගෙන නැත (ආගම්වලින් නම් සොයාගත් බවක් කියුවත් ඒවාද හුදු ප්‍රලාප වේ). එහෙත් අනෙක් දැනුම් පද්ධතිවලට වඩා විද්‍යාවේ විශේෂතා ඇත. එහි ප්‍රායෝගික වටිනාකමක් ඇත. ඉන් සොයා ගත් දේ කරලා පෙන්විය හැකියි. නැවත නැවතද කළ හැකියි නිශ්චිතතාව එකම ලෙස පවත්වාගනිමින්. එබැවින් විද්‍යාව ප්‍රායෝගික සත්‍යයක් ලෙස පෙන්විය යුතුය (එහෙත් විද්‍යාව යථාර්ථය නොවේ). එහි වටිනාකම පෙන්විය යුතුය. විද්‍යාව තව තවත් නිර්මාණය කිරීමේ හා වැඩිදියුණු කිරීමේ වැදගත්කම පෙන්විය යුතුය. එහෙත් යථාරූපය විනිවිද දැකුමට නම්, මේ සියල්ලම නිර්මිත ප්‍රලාප බවද පෙන්වා දී නියම ආලෝකය ජනයාට ලබා දිය යුතුය. මා නැවතත් මා මිත්‍ර වෛද්‍ය සමිතට සුභ පතනවා වැඩසටහන බොහෝ කාලයක් ඉදිරියට කරගෙන යෑමට ලැබේවා යැයි ආශිර්වාද කරමින්...

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,