Skip to main content

පට්ට ගවේසි

කුනු හරුප ගීත හා ශෘංගාරාත්මක කලා නිර්මාන අතර වෙනස ගැන ලියන්න කියල ගත්තට ලියලත් වැඩක් නැහැ වගේ හිතෙනවා.  ජාතියේ හැම පැතිකඩක්ම කඩා වැටෙද්දි, පක්ෂ විපක්ෂ භේදයකින් තොරව දේශපාලුවන් විවිධ ක්‍රම ඔස්සේ රට දූෂ්‍ය කරද්දි එක එක පක්ෂවලට තාමත් හුරේ දමන මරි මෝඩ ජනතාවට කුනුහරුප සිංදු හැර ප්‍රබුද්ධ හෝ සරල රස වින්දන සිංදු දැනේවිද! තම මෑනි, මනුස්සයා යුද්ධ කරද්දි, තමන්ව අවජාතන කල දුකට ශිෂ්නයේ සයිස් එක ගැන සිංදු කීමට දෛර්ය ගත් යොහානිට පට්ට (ග)වේසි නිල නාමය ලබා දුන්නත් අපේ නම් කිසි මෙව්ව එකක් නැක. 

ජනාධිපති නීතිඥ කේවට්ටයෝ

ලංකාවේ තත්වය දැන් නම් අතිශය දුක් දනවන්නකි. ජීවිතයේ පලමු වරට නිල ආණ්ඩුවක් නොමැති රටක ජීවත් වෙමින් සිටී. මේ සියල්ලටම වඩා මහා ලොකු කෙරුමන්ලා ලෙස සමාජයේ පෙනී සිටින නීති ඔස්තාර්ලාගේ සාවද්‍ය ප්‍රකාශ අසා සිටීමට සිදු වීම ඉවසා සිටීමට නොහැකි තරම්ය.

අද ටීවීවල ජනමත විචාරනය ගැන ජනපති නීතිඥයන් යැයි කියා ගන්නා එවුන්ද නීති ආචාර්යවරුන් ලෙස සිටි එවුන්ද ජනපතිට ජනමත විචාරණයකට යා හැකි බව කියනු ඇසිනි. ඒ ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ 86 වැනි ව්‍යවස්ථාව යටතේය. එහෙත් ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ හැටියට එය ජනපතිට සිදු කළ නොහැකිය. ඉතා පැහැදිලිව බ්ලැක් ඇන්ඩ් වයිට් වලින් එය කළ හැකි අවස්ථා පහත ආකාරයට සඳහන් කර ඇත. 86 ව්‍යවස්ථාව මා පහත උපුටා දක්වනවා.

"The president may, subject to the provisions of Article 85, submit to the people by referendum any matter which in the opinion of the president is of national impotance."

මේ අනුව කියන්නේ ජාතික වැදගත්කමකින් යුතු ජනපතිට සිතෙන ඕනම කාරණයක් ජනපතිට කැමති නම් ජනමත විචාරණයක් සඳහා ඉදිරිපත් කළ හැකිය යන්නයි. මා ඉහත සඳහන් කළ කොස්තා, ප්‍රතිභා, ගෝමින් වැනි අයද උපුටා දක්වන්නේ මෙම ව්‍යවස්ථාවයි/වගන්තියයි. එක්කෝ මුන්ගේ වයසට යෑම නිසා මතකය දුර්වල වීම නිසා හෝ වංචනික සිතුවිල්ලෙන් එලෙස ප්‍රකාශ කරනවා විය යුුතුය. එම 86 ව්‍යවස්ථාවේ ඉතාම නිශ්චිතවම එම වගන්තිය 85 වැනි ව්‍යවස්ථාවට යටත් කර ඇත. ඒ කියන්නේ 86 වගන්තිය වලංගු වන්නේ 85 වැනි වගන්තියේ සඳහන් කොන්දේසිවලට යටත්වයි. එම 85 වගන්තිය පහත ආකාරයට වේ.

"
(1) The president shall submit to the people by referendum every bill or any provision in any bill which the cabinet of ministers has certified as being inteded to be submitted to the people by referendum, or which the supreme court has determined as requiring the approval of the people at a referendum if the number of votes cast in favor of such bill amounts to not less than two-thirds of the whole number of members (including those not present).

(2) The president may in his discretion submit to the people by referendum any bill (not being a bill for the repeal or amendment of any provision of the constitution, or for the addition of any provision to the constitution, or for the repeal and replacement of the constituion, or which is inconsistent with any provision of the constitution), which has been rejected by Parliament.

(3) Any bill or any provision in any bill submitted to the people by referendum shall be deemed to be approved by the people if approved by an absolute majority of the valid votes cast at such referendum:

provided that when the total number of valid votes cast does not exceed two-thirds of the whole number of electors in the register of electors, such bill shall be deemed to be approved only if approved by not less than one-third of the whole number of such electors.
"
මෙම වගන්තියේ ඇති පලමු උපව්‍යවස්ථා දෙකෙහිම ජනපතිට ජනමත විචාරණයකට යා හැකි අවස්ථා නිශ්චිත කර ඇත. ඉන් 1 උපවගන්තියෙන් කියන්නේ කැබිනට් මණ්ඩලයේ හෝ ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණය විසින් ජනමත විචාරණයක් අවශ්‍ය යැයි නිර්දේශ කළ විට ජනපතිට එය කළ හැකි බවයි. 2 උපවගන්තියෙන් කියන්නේ ජනපතිගේ අභිමතය පරිදිද අවශ්‍ය නම් ජනමත විචාරණයකට යා හැකි බවයි. එහෙත් මේ අවස්ථා දෙකෙහිම එලෙස ජනමත විචාරණයකට යා හැක්කේ පාර්ලිමේන්තුවේ පනවන්නට යන යම් නීති කෙටුම්පතක් හෝ එවැනි කෙටුම්පතක ඇති යම් විධිවිධාන සම්බන්දයෙන් පමනි.

එහෙත් රටේ මේ මොහොතේ ඇති අර්බුදය නීති කෙටුම්පතක් සම්බන්දයෙන් නොවේ. එනිසා කිසිසේත් ජනපතිට ජනමත විචාරණයකට යා නොහැකිය. තවද, ජනමත විචාරණයකින් කුමක් හෝ ජනතාව විසින් සම්මත කළත්, එය රටේ නීතියක් වීමට නම් පාර්ලිමේන්තුව විසින්ද සම්මත විය යුතුය. එනිසා බහුතරයක් නැති ආණ්ඩුවකට එම කඩුල්ල පැන ගත නොහැකිය. තවද, ජනපති විසින් ජනමත විචාරණයක් කැදෙව්වොත් එයද පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණය කැඳවීම උසාවි නියෝගයකින් නවත්වා ගත්තා සේ ඉතා පහසුවෙන්ම නතර කළ හැකිය මක්නිසාද යත් එය ව්‍යවස්ථාවේ 85 වගන්තිය උල්ලංඝනය කිරීමක් වන බැවිනි.

මෙිනිසා ජනපති තවදුරටත් පජාත නොවී සිටීමට නම් අර උම්මග්ග ජාතකයේ සිටි කේවට්ටයන් බඳු නීති උපදේශකයන්ගේ ලනු නොකා සිටිය යුතුය. එහෙත් සමනල රනිල්ට අගමැතිකම නොදී සිටීමේ හැකියාවක් ජනපතිට වක්‍රාකාරයෙන් තිබෙන බවක් පෙනේ. කිසිදු අධිකරණයකට දේශපාලන තීන්දු ගත නොහැකිය. එනිසා අහවලා අගමැති කළ යුතු යැයි තීරණයක් ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණයට ලබා දිය නොහැකිය. එහෙත් මින් රට් දැනට පවතින අරාජික බව මැකෙනනේ නැත.රට ගැන සිතා කටයුතු කිරීම ජනපතිට විතරක් තිබිය යුතු වගකීමක් නොවේ. එබැවින් ඉතා ඥානාන්විතම දේ නම් යූඑන්පිය විසින් රනිල් හැර වෙනෙකෙකු අගමැති ලෙස ඉදිරිපත් කිරීමයි.

පෙර ලිපියකත් අප සඳහන් කර ඇති ලෙසට ජනපතිට මෙම අර්බුදයෙන් ගොඩ ආ හැකි ක්‍රමයක් ඇත. එනම් ආණ්ඩුවේ අමාත්‍යංශ ගණන 8ක් හෝ කැමති නම් ඊටත් අඩුවෙන් තබා ගත හැකිය. ඉන් අමාත්‍යංශ දෙකක්ම නීතියේ හැටියටම ජනපති සතුය. එවිට යූඑන්පියට ඉතිරි වන්නේ අමාත්‍යංශ 6ක් පමනි. කැබිනට් ඇමති 6කුත් නියෝජ්‍ය ඇමති 6කුත් එවිට උපරිමව ලබා දිය යුතුය. තවද, රටේ ආර්ථිකය, ආරක්ෂාව ආදී බරපතල කාරණාවලට වගකියන රාජ්‍ය ආයතන සියල්ලම ජනපතිගේ අමාත්‍යංශ යටතට ගත යුතුය (උන්ගේ "විද්‍යාත්මක ක්‍රමය" අනුව). විශේෂයෙන් මුදල් විෂය ජනපති සතු විය යුතුය. මෙම ක්‍රියාවලිය සදාචාර විරෝධි විය හැකි වුවත් නීති විරෝධි නොවේ.

Comments

Popular posts from this blog

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - පාඩම 1

මෙම පොත (පාඩම් මාලාව) පරිශීලනය කිරීමට ඔබට එදිනෙදා සිංහල භාෂාව භාවිතා කිරීමේ හැකියාව හා සාමාන්‍ය බුද්ධිය පමණක් තිබීම අවම සුදුසුකම ලෙස මා සලකනවා.  තවද, ඇසෙන පරිදි ඉංග්‍රීසි අකුරින් ලිවීමට හැකිවීම හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවීමට හැකි නම්, ඔබට මෙතැන් සිට මෙම පාඩම් මාලාව කියවා ඉගෙන ගත හැකිය.  ඔබට එසේ ඉංග්‍රීසි කියවීම හා ලිවීම ගැන දැනීමක් දැනටමත් නොමැත්තේ නම්, කරුණාකර මෙ‍ම පොතෙහි “අතිරේකය - 1 ”  බලා පළමුව එම හැකියාව ඇති කරගන්න.  තවද, හැකි පමණ ඉංග්‍රීසි වචනද පාඩම් කරගන්න. ඔබ හිතවතෙකුගේ නිවසකට හෝ වෙනත් පිටස්තර තැනකට යන විටෙක හැසිරෙන්නේ ඔබට අවශ්‍ය විදියටම නෙමේ නේද?  එනම්, පිට නිවසකට ගිය විට අහවල් පුටුව තිබෙන තැන හරි නැහැ, අහවල් එක මෙහෙම තිබෙන්නට ඕනෑ ආදී ලෙස ඔවුනට පවසන්නේ නැහැ, මොකද අප සිටින්නේ අනුන්ගේ තැනක නිසා.  එලෙසම, ඉංග්‍රීසි භාෂාව යනු සිංහල නොවේ.  ඔබ කැමැති වුවත් නැතත් ඉංග්‍රීසි ඉගෙනීමේදීද අප ඉංග්‍රීසි ව්‍යාකරණ රීති හා රටා එපරිද්දෙන්ම උගත යුතුය.  එනම්, සෑම සිංහල වගන්ති රටාවක්ම ඉංග්‍රීසියට ඔබ්බන්නට නොව, ඉංග්‍රීසියේ ඇති රටා ඔබ දන්නා සිංහල භාෂාව තුළින් ඉගෙනීමට උත්සහ කළ යුතුය. 

දන්නා සිංහලෙන් ඉංග්‍රිසි ඉගෙන ගනිමු - අතිරේකය 1

මූලික ඉංග්‍රීසි ලිවීම හා කියවීම ඉංග්‍රීසියෙන් ලියන්නේ හා ඉංග්‍රීසියෙන් ලියා ඇති දෙයක් කියවන්නේ කෙසේද?  ඉංග්‍රීසිය ඉගෙනීමට පෙර ඔබට මෙම හැකියාව තිබිය යුතුමය.  එය එතරම් අපහසු දෙයක්ද නොවේ.  ඔබේ උනන්දුව හොඳින් ‍තිබේ නම්, පැය කිහිපයකින් ඔබට මෙම හැකියාව ඇති කර ගත හැකිය.  මුල සිට පියවරෙන් පියවර එය උගන්වන්නම්.   මුලින්ම මිනිසා භාෂාවක් භාවිතා කළේ ශබ්දයෙන් පමණි.  එනම් ලිඛිත භාෂාව ඇති වූයේ පසු කාලයකදීය.  කටින් නිකුත් කරන ශබ්ද කනින් අසා ඔවුන් අදහස් උවමාරු කර ගත්තා.  පසුව ඔවුන්ට වුවමනා වුණා මෙම ශබ්ද කොලයක හෝ වෙනත් දෙයක සටහන් කර ගන්නට.  ඒ සඳහායි අකුරු නිර්මාණය කර ගත්තේ.  එම අකුරු නියෝජනය කරන්නේ ශබ්දයි .  මෙසේ මූලික අකුරු කිහිපයක් ඔවුන් එක එක භාෂාව සඳහා නිර්මාණය කර ගත්තා.  ඉංග්‍රීසියේදී මෙලෙස මූලික අකුරු 26ක් ඇත.   එය ඉංග්‍රීසි හෝඩිය ලෙස හැඳින් වෙනවා. අප ඉගෙන ගත යුත්තේ මෙම අකුරු මඟින් නියෝජනය කෙරෙන ශබ්ද මොනවාද යන්නයි.  එවිට ඔබට ඉංග්‍රීසි ලිවීමට හා කියවීමට හැකි වෙනවා.  ඊට පෙර අප අකුරු 26 දැනගත යුතුයි.  එම අකුරු 26 පහත දක්වා ඇත.  ඉංග්‍රීසියේදී සෑම අකුරක්ම “සිම්පල්” හා “කැපිටල්” ලෙස දෙයාකාර

කතාවක් කර පොරක් වන්න...

කෙනෙකුගේ ජීවිතය තුල අඩුම වශයෙන් එක් වතාවක් හෝ කතාවක් පිරිසක් ඉදිරියේ කර තිබෙනවාට කිසිදු සැකයක් නැත. පාසැලේදී බලෙන් හෝ යම් සංගම් සැසියක හෝ රැස්වීමක හෝ එම කතාව සමහරවිට සිදු කර ඇති. පාසලේදී කතා මඟ හැරීමට ටොයිලට් එකේ සැඟවුනු අවස්ථාද මට දැන් සිහිපත් වේ. එහෙත් එදා එසේ කතා මඟ හැරීම ගැන අපරාදේ එහෙම කළේ යැයි අද සිතේ. යහලුවන් ඉදිරියේ "පොර" වෙන්න තිබූ අවස්ථා මඟ හැරුණේ යැයි දුකක් සිතට නැඟේ. ඇත්තටම කතාවක් කිරීම "පොර" කමකි. දක්ෂ කතිකයන්ට සමාජයේ ඉහල වටිනාකමක් හිමි වේ. පාසැලේදී වේවා, මඟුලක් අවමඟුලක් හෝ වෙනත් ඕනෑම සමාජ අවස්ථාවකදී වේවා දේශපාලන වේදිකාව මත වේවා කතාවක් කිරීමේදී පිලිපැදිය යුත්තේ සරල පිලිවෙතකි. එහෙත් එම සරල පිලිවෙත තුල වුවද, තමන්ගේ අනන්‍යතාව රඳවන කතාවක් කිරීමට කාටත් හැකිය. පුද්ගලයාගෙන් පුද්ගලයා වෙනස් වේ. එම වෙනස ප්‍රසිද්ධ කතා (public speaking) තුලද පවත්වාගත හැකිය. මේ ගැන මට ලිපියක් ලියන්නට සිතුනේ මාගේ මිතුරෙකුට ප්‍රසිද්ධ කතාවක් කිරීමට අවශ්‍ය වී, ඒ ගැන මේ ළඟ දවසක අප පැයක් පමණ සිදු කළ සංවාදයක් නිසාය. මා ප්‍රසිද්ධ දේශකයකු නොවුණත් මේ විෂය සම්බන්දයෙන් පාසැල් කාලයේ සිටම පත

දෛශික (vectors) - 1

එදිනෙදා ජීවිතයේදිත් විද්‍යාවේදිත් අපට විවිධාකාරයේ අගයන් සමඟ කටයුතු කිරීමට සිදු වෙනවා . ඉන් සමහරක් නිකංම සංඛ්‍යාවකින් ප්‍රකාශ කළ හැකි අගයන්ය . අඹ ගෙඩි 4 ක් , ළමයි 6 දෙනෙක් ආදී ලෙස ඒවා ප්‍රකාශ කළ හැකියි . තවත් සමහර අවස්ථාවලදී නිකංම අගයකින් / සංඛ්‍යාවකින් පමණක් ප්‍රකාශ කළ නොහැකි දේවල් / රාශි (quantity) හමු වේ . මෙවිට “මීටර්” , “ තත්පර” , “ කිලෝග්‍රෑම්” වැනි යම් ඒකකයක් (unit) සමඟ එම අගයන් පැවසිය යුතුය ; නැතිනම් ප්‍රකාශ කරන අදහස නිශ්චිත නොවේ . උදාහරණයක් ලෙස , “ මං 5 කින් එන්නම්” යැයි කී විට , එම 5 යනු තත්පරද , පැයද , දවස්ද , අවුරුදුද ආදි ලෙස නිශ්චිත නොවේ . මේ දෙවර්ගයේම අගයන් අදිශ (scalar) ලෙස හැඳින්වේ . අදිශයක් හෙවත් අදිශ රාශියක් යනු විශාලත්වයක් පමණක් ඇති දිශාවක් නැති අගයන්ය . ඔබේ වයස කියන විට , “ උතුරට 24 යි , නැගෙනහිරට 16 යි” කියා කියන්නේ නැහැනෙ මොකද දිශාව යන සාධකය / කාරණය වයස නමැති රාශියට වැදගත්කමක් නැත . එහෙත් සමහර අවස්ථා තිබෙනවා අගයක් / විශාලත්වයක් (magnitude) මෙන්ම දිශාවක්ද (direction) පැවසීමට සිදු වන . මෙවැනි රාශි දෛශික (vector) ලෙස හැඳින්වේ . උදාහරණයක් ලෙස , ඔබ යම් “බලයක්

දැනගත යුතු ඉංග්‍රිසි වචන -1

ඉංග්‍රිසි බස ඉගැනීමේදී වචන කොපමණ උගත යුතුද, එම වචන මොනවාදැයි බොහෝ දෙනෙකුට මතුවන ගැටලුවක් වන අතර, බොහෝ දෙනා ඊට විවිධ පිලිතුරුද සපයා ඇත. මේ ගැන හොඳින් පරීක්ෂණය කර ඇමරිකානු ආයතනයක් විසින් වචන 5000ක ලැයිස්තුවක් ඉදිරිපත් කර ඇත. එම ලැයිස්තුව මා කෙටස් දෙකකට (දිගු වැඩි නිසා) සිංහල තේරුම්ද සහිතව ඉදිරිපත් කර ඇත. (මේවා සැකසුවත් සෝදුපත් බලා නැති නිසා සුලු සුලු දෝෂ සමහරවිට තිබිය හැකිය). පහත ලැයිස්තුවේ වචන 2500ක් ඇත.    Word    තේරුම        be    ඉන්නවා    and    හා    of    ගේ    in    තුල    to    ට    have    තියෙනවා    to    ට    it    ඒක, ඌ    I    මම    that    ... කියලා, ඒ/අර, ඒක/අරක    for    සඳහා    you    ඔබ, ඔබලා    he    ඔහු    with    සමඟ    on    මත    do    කරනවා, "මෙව්ව කරනවා"    say    කියනවා    this    මේ, මේක    they    උන්, ඒවා, ඒගොල්ලෝ    at    දෙස, අසල    but    නමුත්    we    අපි    his    ඔහුගේ    from    සිට, ගෙන්    not    නැහැ    by    විසින්, මඟින්    she    ඇය    or    හෝ, හෙවත්    as    විට, නිසා, වශයෙන්    what    මොකක්ද,